توافق ارمنستان و جمهوری آذربایجان در خصوص تعیین حدود مرز دو کشور

© Photo / IRNAمرز بین ارمنستان و آذربایجان
مرز بین ارمنستان و آذربایجان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2022
اشتراک
رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان در نشستی سه جانبه با حضور رئیس شورای اروپا بر سر تشکیل کمیته تعیین حدود مرزی به توافق رسیدند.
‌به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر، "نیکول پاشینیان"، نخست وزیر جمهوری ارمنستان، "چارلز میشل"، رئیس شورای اروپا و "الهام علی اف"، رئیس جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه در بروکسل دیداری سه جانبه داشتند.
در این دیدار نیکول پاشینیان به وضعیت آرتساخ و مسائل انسانی ناشی از اقدامات اخیر یگان‌های نظامی آذربایجان اشاره کرد.
انتقاد آذربایجان از سفیر خود در روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.02.2022
جمهوری آذربایجان از گلوله باران از سوی ارمنستان خبر داد
موضوعات مربوط به اجرای بیانیه‌های سه جانبه ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱، ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ و همچنین توافقات به دست آمده در نشست سه جانبه در ۱۴ دسامبر در بروکسل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
بر اساس نتایج این نشست، توافق شد که کمیسیونی دوجانبه برای تعیین حدود مرز بین ارمنستان و آذربایجان تا پایان آوریل که در توافقنامه سوچی در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ در نظر گرفته شده است، تشکیل شود که این کمیسیون مجاز به رسیدگی به مسائل امنیت و ثبات در امتداد مرز نیز خواهد بود.
نخست وزیر ارمنستان و رئیس جمهور آذربایجان به وزرای امور خارجه دستور دادند تا مقدمات مذاکرات صلح بین دو کشور را آغاز کنند.
در این نشست، چارلز میشل نیز بر تعهد اتحادیه اروپا به تعمیق همکاری خود با ارمنستان و آذربایجان برای همکاری نزدیک در غلبه بر تنش‌ها و ترویج شرایط امن، باثبات، صلح آمیز و مرفه به نفع همه مردم منطقه تاکید کرد.
در این نشست سه جانبه همچنین تعیین حدود و تعیین مرزهای دوجانبه مورد موافقت قرار گرفت و قرار شد که کمیسیون مشترک مرزی تا پایان آوریل تشکیل شود که مأموریت این کمیسیون شامل تعیین تحدید مرز دوجانبه بین ارمنستان و آذربایجان و تضمین یک وضعیت امنیتی پایدار در امتداد و در مجاورت خط مرزی خواهد بود.
رهبران دو کشور در این دیدار همچنین در مورد بازسازی زیرساخت‌های ارتباطی و ارتباطی بین ارمنستان و آذربایجان به طور خاص و در قفقاز جنوبی بحث کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала