به عقیده دولت آمریکا، فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه به نفع واشنگتن و ناتو خواهد بود

© AP Photo / Janus Engelجنگنده‌ اف-۱۶
جنگنده‌ اف-۱۶ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2022
اشتراک
وزارت امور خارجه آمریکا در نامه ای به کنگره این کشور اعلام کرد، دولت واشنگتن معتقد است فروش بالقوه جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه همسو با منافع امنیت ملی آمریکا و به نفع اتحاد بلندمدت ناتو است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، ترکیه در اکتبر سال گذشته درخواست خود را به آمریکا برای خرید ۴۰ فروند جنگنده اف-۱۶ ساخت کمپانی لاکهید مارتین و نزدیک به ۸۰ کیت به روز رسانی برای جنگنده‌های موجودش ارائه کرد. واشنگتن تاکنون درباره این فروش هیچ اظهارنظری نکرده و تاکید دارد که این درخواست باید بررسی شود و روند فروش استاندارد تسلیحات را طی کند.
پس از آنکه آنکارا سیستم‌های دفاع موشکی روسی را خریداری کرد، فروش تسلیحات آمریکایی به ترکیه به موضوعی جنجالی تبدیل شد که تحریم‌های آمریکا و همچنین حذف ترکیه از برنامه جنگنده‌های اف-۳۵ را به همراه داشت.
درخواست دادستان عربستان برای اعدام متهمان پرونده خاشقجی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.04.2022
ترکیه پرونده قتل خاشقجی را به عربستان تحویل داد
این نامه وزارت امور خارجه آمریکا مورخ ۱۷ مارس است و توسط "ناز دوراکوگلو"، معاون وزیر امور خارجه در امور قضایی امضا شده است. وی به روابط مخدوش میان آمریکا و ترکیه اذعان دارد اما در عین حال حمایت ترکیه و روابط دفاعی‌اش با اوکراین را "یک بازدارنده مهم برای جلوگیری از نفوذ بدخواهان در منطقه" توصیف می‌کند.
اگرچه این نامه هیچگونه ضمانت یا چارچوب زمانی برای این فروش تعیین نکرده، اما تاکید دارد که اقدامات تنبیهی واشنگتن پس از تصمیم آنکارا برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی اس-۴۰۰ روسیه بیانگر بهای سنگینی است که ترکیه باید پرداخت می‌کرد.
در این نامه آمده است: دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا معتقد است که اتحاد ناتو در درازمدت و منافع توانمندی قانع‌کننده‌ای و همچنین امنیت ملی آمریکا و منافع اقتصادی و تجاری وجود دارند که با تجارت دفاعی مناسب واشنگتن با ترکیه حمایت می‌شوند. اگر وزارت امور خارجه آمریکا با این فروش پیشنهادی موافقت کند، این امر نیازمند تایید کنگره است.
ترکیه در دریای سیاه مرز دریایی با اوکراین و روسیه دارد، از روابط بسیار خوبی با این دو کشور برخوردار است و در استانبول میزبان مذاکرات میان این دو کشور بوده است. ترکیه از اوکراین حمایت کرده اما در عین حال مخالف اعمال تحریم‌های سنگین غرب بر مسکو به خاطر حمله‌اش به اوکراین است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала