از دست رفتن نفوذ آمریکا در خاورمیانه

© Fotolia / Peyman Kaiediنقشه جغرافیایی خاورمیانه
نقشه جغرافیایی  خاورمیانه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.04.2022
اشتراک
رسانه: روسیه با شدت تمام جا را برای آمریکا در خاورمیانه تنگ می‌کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "اِشیا تایمز"، نفوذ آمریکا در خاورمیانه جلوی چشم "آب می شود". روسیه با شدت تمام جا را برای آمریکا در خاورمیانه تنگ می‌کند.
دشوار بودن روابط واشنگتن با خاورمیانه و بروز مشکلات در این زمینه به ویژه با آغاز عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین آشکار شد. اگرچه همه متحدان منطقه ای ایالات متحده از قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل که اقدامات مسکو رسمی را محکوم می کند، حمایت کردند، اما تنها اسرائیل حداقل تحریم ها را علیه روسیه اعمال کرد.
امتناع متحدان آمریکا در خاورمیانه از اعمال تحریم علیه روسیه هم نشان دهنده عدم تمایل این کشورها به مقاومت در برابر مسکو است که نفوذ آن را در منطقه به طرز محسوسی افزایش نشان داده است و هم نارضایتی آنها از واشنگتن.
پاسخ جالب زاخارووا به سخنان ژنرال آلمانی ناتو علیه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2022
آیا واشنگتن از حمله هوایی اوکراین به بلگورود روسیه مطلع بود؟
نشریه نامبرده، اشتباهات سیاست خارجی آمریکا در روابط با کشورهای خاورمیانه را برشمرده است. به ویژه، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در جریان مبارزات انتخاباتی 2020 به شدت علیه عربستان سعودی صحبت کرد. او اعلام کرد که قصد دارد این کشور را در لیست "کشورهای مطرود" وارد کند. این موضع سیاست خارجی پس از ریاست جمهوری بایدن تغییر نکرده است.
در سال های اخیر نوساناتی در روابط آمریکا و اسرائیل نیز وجود داشته است. تلاش های بایدن برای بازگرداندن توافق با ایران (برجام)، همراه با هشدارهای آمریکا در مورد گسترش شهرک سازی های اسرائیل در کرانه باختری رود اردن، دوباره روابط آمریکا و اسرائیل را پیچیده کرده است. افزایش نفوذ روسیه در سوریه و ایران، باعث شد تا اسرائیل در مقصر دانستن کرملین محتاط‌انه رفتار کند.
بایدن در مورد احیای روابط بین ایالات متحده و مصر که از سال 2014 رئیس جمهور عبدالفتاح السیسی در آنجا حکومت می کند، برخوردی سرد نشان داده است. در حالی که ایالات متحده به حمایت نظامی از قاهره ادامه می دهد، 130 میلیون دلار کمک نظامی را در ژانویه متوقف کرد و این اقدام را به نگرانی ها در خصوص وضعیت حقوق بشر در آن کشور مرتبط دانست.
قرقاش: امارات به دنبال راهی برای همکاری با ایران است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2022
قرقاش: امارات به دنبال راهی برای همکاری با ایران است
تنزل روابط بین آمریکا و ترکیه در ده سال گذشته نیز کاملاً آشکار شد. آمریکا سیاست های داخلی رئیس جمهور رجب طیب اردوغان را مورد انتقاد قرار داد و این در حالی بود که بسیاری در ترکیه آمریکا را به کودتای سال 2016 برای برکناری اردوغان متهم کردند.
در پاسخ، استانبول رسمی روابط اقتصادی با مسکو را از طریق معاملات انرژی، افزایش تجارت و ترافیک توریستی تقویت کرده است. روسیه واردکننده اصلی ترکیه است و روابط اقتصادی آنها همچنان رو به بهبود است.
نشریه نامبرده اینگونه نتیجه‌گیری می کند که دولت بایدن قادر نیست هیچ چیز جدیدی به متحدان خود در خاورمیانه پیشنهاد کند و همین امر باعث آن می شود که کشورهای خاورمیانه هر چه بیشتر از واشنگتن فاصله بگیرند.
گفتنی است پیشتر نیز «وال استریت ژورنال» نوشته بود: متحدان سابق واشنگتن رسمی - عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اسرائیل - به دلیل سیاست شکست خورده دولت ایالات متحده در منطقه و کاهش نفوذ این کشور در حال تغییر جهت خود به سمت مسکو هستند. به ویژه، امارات از رای دادن به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در محکومیت روسیه خودداری کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала