چرا در ایران سرخک شیوع پیدا کرده است؟

© REUTERS / Lindsey Wassonواکسن سرخک
واکسن سرخک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2022
اشتراک
معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامه ای خطاب به معاونین بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی بر ضرورت تزریق واکسن سرخک تاکید و نسبت به احتمال شیوع این بیماری هشدار داد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "فارس"، معاون بهداشت وزارت بهداشت در نامه ای خطاب به معاونین بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی بر ضرورت تزریق واکسن سرخک تاکید و نسبت به احتمال شیوع این بیماری هشدار داد.
متن نامه به شرح زیر است: به استحضار می رساند طغیان شدید سرخک در افغانستان همچنان ادامه دارد و از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا کنون ۴۸۳۶۶ مورد ابتلا و ۲۵۰ مورد مرگ را به همراه داشته که از این تعداد ۱۹۲ مورد مرگ در کودکان بوده است. سازمان جهانی بهداشت نسبت به افزایش نگران کننده موارد در این کشور هشدار داده بویژه اینکه پوشش پایین واکسیناسیون با شیوع بالای سو تغذیه در افغانستان همراه شده است.
در طی دو هفته گذشته نظام بهداشتی کشور افغانستان عملیات واکسیناسیون تکمیلی برای ۱.۲ میلیون کودک در ۴۹ شهرستان از ۲۶ استان را به اجرا گذاشته است تا شاید بتواند همه گیری یاد شده را مهار نماید به تبعیت همه گیری شدید سرخک در افغانستان، در طی ماههای اخیر تعداد موارد وارده کشور رو به افزایش بوده و بیماران در استان های مختلف شناسایی شده اند که می تواند وضعیت حذف بیماری سرخک را در کشورمان متاثر نماید.
لذا ضروری است اقدامات ذیل به دقت مورد توجه قرار گیرد " موارد تاخیری نوبت اول و دوم MMR در اسرع وقت شناسایی و نسبت به واکسیناسیون آنها اقدام شود - آموزش و بازآموزی کارکنان بهداشتی و واکسیناتورها در خصوص نحوه نگهداری، بازسازی واکسن و تزریق صحیح آن انجام شود.
سه دلیل عدم ابتلای برخی از افراد به کرونا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.02.2022
دانشمندان راهی برای پیش بینی شیوع کرونا از طریق فاضلاب هواپیماها پیدا کرده اند
در تمامی شهرستان ها پوشش نوبت اول و دوم MMR باید بالای ۹۵٪ باشد معیار محاسبه پوشش نیز سامانه های الکترونیک سلامت هستند لذا ورود داده های واکسیناسیون در سامانه ها، مورد تاکید و نظارت دقیق قرار گیرد .
حساس سازی و هشدار به مراکز بهداشتی درمانی سرپایی و بستری اعم از دولتی و خصوصی در خصوص طغیان سرخک انجام تا در برخورد با هرگونه تپ و بثورات جلدی ماکولوپاپولر بلافاصله اقدامات جداسازی تنفسی برای پیشگیری از انتقال احتمالی سرخک به سایرین انجام شود.
گزارش فوری هر گونه تب و بثورات جلدی (بخش دولتی و با خصوصی) الزامی است تا به سرعت بتوان در جهت تائید و یا عدم تایید آزمایشگاهی آن اقدام نمود. تاخیر در شناسایی و یا عدم گزارش موارد سبب چرخش ویروس سرخک در جامعه و عدم کنترل آن می شود.
بررسی اپیدمیولوژیک کامل موارد، جستجوی دقیق منشا ابتلا و تهیه نمونه و برولوژی برای تعیین ژنوتایپ ویروس برای طبقه بندی نهایی بیمار الزامی است. واکسیناسیون تکمیلی با واکسن MR در مناطق تجمع اتباع غیر ایرانی (بویژه برای جدید الورودها) در اولویت قرار گرفته و از ایمن شدن اتباع غیر ایرانی در کشور اطمینان حاصل نمایید.
ذخیره مکفی از واکسن MR و یا MMR برای پاسخ سریع به طغیان در همه دانشگاه ها فراهم باشد. مسافرین به کشور افغانستان نسبت به بیماری سرخک و علایم آن اطلاع رسانی شوند و همچنین از واکسینه بودن خود مطمئن باشند. در صورت شک به سابقه واکسیناسیون دریافت یک نوبت MR توصیه می شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала