گزارش و تحلیل

مذاکرات وین برای آمریکا متوقف شده است

© IRNAسعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2022
اشتراک
مدت ها از آغاز مذاکرات وین برای بازگشت ایالات متحده آمریکا به توافق برجام می‌ گذرد و اکنون این مذاکرات متوقف شده تا واشنگتن تصمیم سیاسی اتخاذ کند.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: آنچه در دو هفته گذشته بیش از پیش برای ما روشن شده و رسانه‌ های آمریکایی نیز آن را گزارش می‌دهند این است که بایدن و کاخ سفید تصمیم سیاسی خود را نگرفته متاسفانه آمریکا کلیه توافق را گروگان مسائل حزبی داخلی آمریکا کرده و باز هم رویکردی را پیش می‌گیرند که منجر به شکست بسیاری از توافقات بین‌المللی شده یعنی منوط کردن یک توافق بین المللی به زد و بند های داخلی آمریکا.
آنچه در ۴+۱ مشخص است قطعنامه ی ۲۲۳۱ و توافق برجام است، آمریکا مسئول توقف امروز مذاکرات و تطویل روز های آتی است راه حل نیز در کاخ سفید است، باید به خواسته های معقول ایران که مورد تایید اعضای ۴+۱ است پاسخی منطقی داده شود تا آماده شویم و به وین برویم.
توافق بسیار در دسترس است اگر ایالات متحده بداند و یقین کند که ما از خطوط قرمز خود کوتاه نمی آییم.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.04.2022
وزیر خارجه ایران: پیشنهادات برای توافق در وین از طریق اروپا به آمریکا منتقل شد
وی افزود: واشنگتن مایل است موضوعات را به یک یا دو موضوع کاهش دهد، موضوع اصلی انتفاع ایران مبتنی بر قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است تا چرخه انتفاع ایران کامل نشود، ایران بر سر خطوط قرمز خود باقی خواهد ماند، خطوط قرمز ما منافع مردم و انتفاع ایران از آن چیزی است که یک بار بحث شده.
انتفاع جمهوری اسلامی ایران از برجام مطابق نثر این توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ مأموریت اصلی وزارت امور خارجه است اکنون در گام های پایانی ایالات متحده در تلاش است تا انتفاع چرخه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و انتفاع ما از ابعاد مختلف برجام را مخدوش کند.
خطیب زاده همچنین پیرامون سفر انریکه مورا به ایران بیان کرد: سفر آقای مورا به تهران حامل برخی نکات بودند، نکات و موضوعاتی که مد نظرمان بود را به آقای مورا اعلام کردیم.
در پاسخ به سوالاتی که مطرح شده بود، پیام ما، پاسخ های ما و خواست ما روشن بود تلاش کردیم تا مسیر دیگری را برای حل موضوعات باقیمانده در وین اتخاذ کنیم، تا امروز در وین بیشترین ابتکارات را جمهوری اسلامی ایران داشته، آقای مورا نیز با پیام و پاسخ‌ هایی تهران را ترک کرد ما همچنان منتظر پاسخ های طرف‌ های مقابل هستیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحریم‌های جدید وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران توسط آمریکا اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا اقدامات متناقض بسیاری دارد آنچه در خصوص یکی از هنرمندان ما اتفاق افتاد یکی از نمونه‌ های صد ها هزار نمونه‌ای است که طی ۴۰ سال گذشته آمریکا بر علیه ملت انجام دادند ایالات متحده آمریکا به همه نشان داد که از نظر واشنگتن همه چیز سیاسی، امنیتی و ابزاری در جعبه ابزار سیاست خارجی است.
میخائیل اولیانوف نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2022
واکنش نماینده روسیه به اظهارات بورل درباره مانع‌تراشی مسکو در مذاکرات وین
هر گاه لازم بداند تمامی ارزشها را برای اهداف سیاسی خود قربانی می کند، برخلاف تمام این شعار ها آنچه آمریکا انجام‌ داده سیاست‌ هایی است که در واشنگتن و در کاخ سفید بر علیه ملت ایران خوانده شده این نیز یکی از این مثالها است اما مثال خوبی است که فراموش نکنیم آنکه در مقابل ما امروز قرار دارد دولتی نیست که بخواهد به وظایف خود عمل کند دولتی است که می‌خواهد از ابزار های قانونی استفاده کند تا به وظایف خود عمل نکند.
آنچه در وین اتفاق می افتد بدلیل عدم قطعیت آمریکا در نقطه توقف است و اسناد باقیمانده توسط آمریکا تصمیم‌گیری نشده و تلاش می‌کند تا آن را گروگان مسائل حزبی داخلی خود کند طبیعی است ایران و ایرانی نمی‌تواند از حقوق و منافع خود بگذرد، ما ملت صبوری هستیم اما تا ابد صبر نمی کنیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала