خظیب زاده: تا ابد صبر نمی‌کنیم

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2022
اشتراک
آمریکا سعی می کند که موضوعات باقی مانده را گروگان مسائل سیاست داخلی خود کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "مهر"، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه روز 4 آوریل (دوشنبه) اظهار داشت کارنامه دستگاه دیپلماسی در سال گذشته در حوزه‌ی رفع تحریم‌ها، خنثی‌سازی تحریم‌ها و صیانت از منافع مردم، بسیار قابل قبول بود.
وی افزود: "در حوزه خنثی سازی تحریم‌ها کمک مؤثر دستگاه دیپلماسی برای ارتقای تجارت و مراودات عادی بخش‌های خصوصی و دولتی اعم از بخش‌های نفتی و غیرنفتی موفق بود.
آمریکا از این اقدامات متناقض زیاد کرده است. آنچه در خصوص یکی از هنرمندان ما رخ داد، یک نمونه از صدها هزار نمونه‌ای است که طی ۴۰ سال گذشته، آمریکا علیه ملت ایران انجام داده است. آمریکا نشان داده از منظر واشنگتن همه چیز سیاسی است و هر زمان لازم باشد همه‌ی ارزش‌ها را قربانی اهداف سیاسی خود می‌کند.
نامه ژنرال‌های آمریکایی بازنشسته علیه بایدن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.04.2022
در آمریکا، بایدن را بدترین رئیس جمهور تاریخ نامیدند
ایران نمی‌تواند تا ابد صبوری کند؛ اگر آمریکا می‌خواهد توافقی داشته باشد باید تصمیم سیاسی خود را در اسرع وقت بگیرد.
آقای مورا در این سفر حامل برخی نکات بودند که می‌خواستند با ما تبادل نظر کنند. ما تلاش کردیم که به عنوان جمهوری اسلامی ایران مسیر دیگری را مجدداً ایجاد کنیم. به شهادت آن‌هایی که پیام بردند و پیام آوردند تهران تا الان بیش‌ترین ابتکارات را داشته است.
اصلاً اینگونه نبوده که ما منطقه را به برجام متصل کنیم. انتقاع ایران از برجام مطابق توافق و قطعنامه ۲۲۳۱ مأموریت اصلی وزارت خارجه است. الان در گام‌های پایانی، آمریکا تلاش می‌کند انتفاع چرخه‌ی اقتصادی ایران و انتفاع ایران از ابعاد مختلف برجام را مانع شود.
ما در نقطه‌ای هستیم که دولت بایدن می‌خواهد میراث ترامپ را طی کند یا به عنوان یک دولت نیمه مسئول عمل کند و توافق انجام شود.
تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه جزو رویه‌های عادی در آمریکا شده است و آمریکا باورش شده که پلیس دنیا، قاضی دنیا و هیئت منصفه دنیا است! باورش شده که رئیس جمهور آمریکا رئیس‌جمهور کل دنیا است، باورش شده که قوانین داخلی آمریکا قوانین بین‌المللی است؛ هیچ کدام از این‌ها نیست و گردن کشی و زیاده خواهی جواب نمی‌دهد".
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2022
رئیسی: اقتصاد را به برجام گره نزده‌ایم
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در واکنش به اظهارات یکی از نمایندگان مجلس در خصوص عدم تحقق مطالبات ایران در مذاکرات وین گفت: وزارت امور خارجه، وزارت همه است و وزارت خارجه‌ی وزارت خارجه‌ی این جریان یا آن جریان نیستیم. هم وزارت خارجه‌ی آن‌هایی است که موافق توافق هستند و هم وزارت خارجه آنهایی است که شاید موافق توافق نباشند.
روابط دولت و مجلس و روابط وزارت خارجه و مجلس در بسیاری از ابعاد در مسیر همکاری است. شورای عالی امنیت ملی هم راهبری مذاکرات را دارد و در جلسات این شورا و کمیته‌ی هسته‌ای آن، رئیس مجلس حضور دارد.
امروز اگر پافشاری ما بر حقوق و منافع ملت ایران نبود، شاید در ماه‌های گذشته توافق نیم‌بندی حاصل می‌شد، از این رو همه را به خوانش غیرگزینشی دعوت می‌کنم.
جلسات منظم خصوصی و عمومی با حضور نمایندگان مجلس داریم و همه مسائل قابل طرح در همه جلسات بوده و پاسخ‌هایی داده شده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала