توالی ژنوم کامل انسان

© Depositphotos.com / Vitaliy Smolyginدی ان ای سلول
دی ان ای سلول - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2022
اشتراک
رسانه: تلاش های قبلی برای توالی ژنوم انسان کامل نبودند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ساینس"، به گفته محققان تصویر کامل ژنوم انسان، درک عمیق تری از تکامل و بیولوژی فرد فراهم می کند و همچنین به اکتشافات جدیدی در حوزه های سالمندی، سرطان و بیماری های قلبی منجر می شود.
یک تیم بین المللی از محققان اعلام کرد برای نخستین بار ژنوم کامل انسان را توالی داده است. تلاش های قبلی برای توالی ژنوم انسان کامل نبودند زیرا فناوری های به کار رفته قادر به خواندن بخش هایی از دی ان ای نبودند. حتی پس از آپدیت فناوری ها حدود ۸ درصد ژنوم انسان توالی نیافته بود.
رمز گشایی ژنوم کامل ویروس کرونا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.04.2020
رمز گشایی ژنوم کامل ویروس کرونا
نخستین پیش نویس از توالی ژنوم انسان در سال ۲۰۰۰ اعلام شد. ژنوم انسانی از حدود ۳.۱ میلیارد واحد زیرمجموعه دی ان ای( جفت هایی از پایه های شیمیایی به نام هایA، C،G و T ) تشکیل شده است. ژن ها رشته هایی از جفت هایی از این حروف هستند که دستوراتی برای ساخت پروتئین ها را در برداند. باید توجه داشت پروتئین ها نیز بلوک های اصلی سازنده حیات هستند. انسان ها حدود ۳۰ هزار ژن دارند که در ۲۳ گروه به نام کروموزم ها دسته بندی شده اند. این کروموزوم ها در هسته هر سلول وجود دارند.
تا پیش از انجام این تحقیق شکاف هایی بزرگ و دائم در نقشه ژنوم انسان وجود داشت. این شکاف ها در مناطق مهمی نیز قرار داشتند. پژوهش های این گروه اطلاعات ژنتیک جدیدی به ژنوم انسانی افزود و اشتباهات قبلی را اصلاح کرد. همچنین این تحقیق نشان داد رشته هایی طولانی از دی ان ای شناخته شده نقش مهمی در تکامل و بیماری دارد. نسخه ای از این تحقیق سال گذشته منتشر شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала