آیا افزایش ظرفیت تولید نفت در ایران به‌علت تخفیف تحریمی آمریکا بوده است؟

CC BY 4.0 / Tasnim Agency News / وزارت نفت ایران
وزارت نفت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2022
اشتراک
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران: با این شرایطی که داریم و با این شیوه‌ای که در حال تولید هستیم حداقل یک قرن دیگر می‌توانیم نفت و گاز را تولید کنیم.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "تسنیم"، محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت که از نظر نفت و گاز در رتبه نخست جهان قرار داریم و این اقتدار اقتصادی جزو مؤلفه‌های قدرت و اقتدار اقتصادی کشورمان است. نه‌تنها تحریم‌ها کم نشد بلکه به‌مراتب سخت‌گیری‌های متعددی داشتیم.
وی در ادامه افزود: "ذخایر قابل استحصال نفت کشورمان بر مبنای ضریب بازیافت، حدود 157 میلیارد بشکه و ذخایر گاز ما حدود 33 تریلیون مترمکعب است اما از نظر نفت و گاز حدود 330 تریلیون مترمکعب است. از نظر نفت و گاز درجا و همچنین مایعات و میعانات درجا در مجموع بیش از 1200 میلیارد بشکه معادل نفت خام زیر زمین داریم.
نفت و گاز، انفال است و دولت و به‌تبع آن وزارت نفت از طرف حکومت اسلامی نماینده است و باید به‌شکلی از این دارایی‌های زیرزمینی استفاده و امانتداری و صیانت کند که بتواند آن را به حداکثر دارایی روزمینی تبدیل کند. با این شرایطی که داریم و با این شیوه‌ای که در حال تولید هستیم حداقل یک قرن دیگر می‌توانیم نفت و گاز را تولید کنیم.
پوتین فرمانی درباره تجارت گاز با کشورهای غیردوست را امضا نمود  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2022
پوتین فرمانی درباره تجارت گاز با "کشورهای غیردوست" را امضا نمود
پیش از تحریم های جدید یعنی در شهریور سال 1397، ظرفیت تولید نفت خام حدود سه میلیون و 838 هزار بشکه بود اما با آغاز تحریم‌های ظالمانه و به‌علل متعدد بخش قابل‌توجهی از ظرفیت تولید نفت کشور را از دست دادیم.
بیش از 1800 اقدام عملیاتی در چاه‌های نفتی توسط متخصصان شرکت ملی نفت ایران انجام شد و بیش از 250 کار مربوط به تعمیرات اساسی از جمله تأسیسات سرچاهی و تعمیرات اساسی مربوط به تأسیسات سطح‌الارضی انجام و حدود 500 میلیون دلار در این زمینه هزینه شد.
اگر می‌خواهیم تولید پایدار و مستمر داشته باشیم و بهره‌وری را بالا ببریم و هزینه‌ها را کاهش دهیم چاره‌ای نداریم جز این‌که اقتصاد نفت و گاز را دانش‌بنیان کنیم. برای 15 درصد دیگر که بیشتر آن فناور و دانش‌بنیان است باید برنامه‌های مدون، سنگین و هدفمندی را تعریف کنیم.
حدود 270 میلیون دلار قرارداد فناورانه با جهاد دانشگاهی بستیم. حدود 750 حلقه چاه کم‌بازده و یا متوقف داریم که به‌علت مشکلات فنی و عملیاتی امکان تولید از آنها را نداریم. صنعت نفت به‌علت نقش بزرگی که در اقتصاد دارد از این صنعت به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور یاد می‌کنیم و با بالا بردن ظرفیت تولید نفت، چند اتفاق خواهد افتاد.
وزارت نفت در یک اقدام جهادی برای احیای این تعداد چاه که ارزش سرمایه‌گذاری حدود 700 میلیون دلاری دارد فراخوان داد و از همه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور دعوت به‌عمل آمد که ایده‌های فناورانه خود را برای احیای این چاه‌های نفتی ارائه کنند.
جواد اوجی وزیر نفت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.04.2022
وعده جدید وزیر نفت ایران درباره قیمت بنزین
افزایش ظرفیت تولید نفت کشور یعنی اکنون قادریم صادرات کشور را به دو برابر افزایش دهیم و این به معنی درآمد و تولید ثروت برای کشور است و این از نظر امنیت انرژی یعنی این که جمهوری اسلامی قادر است پایداری و ثبات را در عرصه بین المللی به ارمغان بیاورد.
جمهوری اسلامی هم از نظر ژئوپلتیکی و هم از نظر منطقه ای کشور با ثباتی است و جهان اعتماد ویژه ای به جمهوری اسلامی دارد به عنوان این که این کشور می تواند ثبات را در بازار انرژی حفظ کند و ارتقاء دهد.
در حالی مقدار صادرات را 40 درصد افزایش دادیم و در حالتی ارزش صادرات را بیش از تعهدمان در بودجه سنواتی محقق کردیم که نه تنها تحریم ها کم نشد بلکه به مراتب سخت گیری های متعددی داشتیم و در خریدارها و واسطه ها و سیستم های ناوبری کشتی رانی حامل نفت، اختلال ایجاد می کردند.
بر اساس مطالعات مرکز تحقیقات و پژوهش مجلس شورای اسلامی، بر اساس هزار بشکه نفت شاید 19 نفر مشغول کار شوند و ارزش افزوده حدود 500 هزار دلار داشته باشد. بر اساس مطالعات جهانی و مطالعات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، از این هزار بشکه می توانیم تا 200 نفر را هم مشغول به کار کنیم و ارزش افزوده ای معادل چهار میلیون دلار را به دست بیاوریم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала