تعهد کشورهای کمک رسان به پرداخت ۲.۴ میلیارد دلار به افغانستان

پناهجویان افغان
پناهجویان افغان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2022
اشتراک
کشورهای کمک‌کننده در یک کنفرانس بین‌المللی، که به میزبانی سازمان ملل متحد، انگلیس، آلمان و قطر برای جمع‌آوری کمک‌های بشردوستانه به افغانستان روز پنجشنبه برگزار شد، ۲.۴ میلیارد دلار برای سال ۲۰۲۲ تعهد کردند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، پیشتر سازمان ملل درخواست کمک ۴.۴ میلیارد دلاری برای افغانستان کرده بود که بزرگترین عملیات کمک‌رسانی به یک کشور در تاریخ این سازمان خوانده شده اما به دلیل آن‌چه "دلسردی از عملکرد طالبان به ویژه در مورد بستن مدارس دخترانه" خوانده شد، این نشست تنها حدود نیمی از پول درخواستی سازمان ملل را برآورده کرد.
در این کنفرانس نمایندگان ۴۱ کشور و سازمان بین‌المللی حضور داشتند.
"کنفرانس افغانستان ۲۰۲۲" عصر روز پنجشنبه با سخنان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به صورت مجازی و در سطح وزیران خارجه آغاز شد، او گفت باید جلو وضعیت مرگبار در افغانستان گرفته شود.
وزارت خارجه انگلیس پیش از برگزاری نشست، تعهد یک بسته کمک اضطراری ۲۸۶ میلیون پوندی (۳۷۵ میلیون دلار) اضافی برای افغانستان را اعلام کرد با این تعهد که این پول به طالبان داده نخواهد شد.
در میان اولین تعهدات، آلمان تعهد کمک ۲۰۰ میلیون یورویی (۲۲۱.۴۶ میلیون دلار) را اعلام کرد.
عبداللهیان: طرح صلح پیشنهادی ایران برای سوریه به سازمان ملل ارائه می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2022
دیدار وزیر خارجه ایران با سرپرست وزارت خارجه افغانستان
اتحادیه اروپا نیز ۱۱۳ میلیون یورو (۱۲۸ میلیون دلار) کمک را به افغانستان تعهد کرد.
قطر در این نشست فقط ۲۵ میلیون دلار کمک را اعلام کرد. پاکستان، ولی، هیچ تعهد نقدی کمک را اعلام نکرد ولی وزیر خارجه این کشور گفت که پاکستان در خط مقدم عملیات کمک‌رسانی به افغانستان قرار دارد.
گوترش در سخنان خود از طالبان برای بستن مدارس متوسطه دخترانه به‌شدت انتقاد کرد، اما گفت که کشورهای کمک‌کننده نباید مردم افغانستان را در این شرایط رها کنند، و گفت حدود ۹۵ درصد از مردم افغانستان غذای کافی ندارند و ۹ میلیون نفر در معرض خطر قحطی قرار دارند.
او افزود: "بدون اقدام فوری، ما با یک بحران گرسنگی و سوء‌تغذیه در افغانستان روبرو هستیم. مردم در حال حاضر فرزندان و اعضای بدن آنها را می‌فروشند تا خانواده‌ خود را سیر کنند." و افزود که "اولین گام در هر واکنش انسانی معنادار باید متوقف کردن روند سقوط در اقتصاد افغانستان باشد."
مارتین گریفیث، رئیس دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، نیز در سخنانی گفت: "اوکراین از اهمیت حیاتی برخوردار است، اما می‌دانید که افغانستان روح ما را برای تعهد و وفاداری فرا می‌خواند."
او افزود، راه‌های برگرداندن افغانستان به نظام بانکی بین‌المللی برای ارائه کمک‌های بشردوستانه حیاتی است.
نظام بانکی افغانستان از زمان روی کار آمدن طالبان با تحریم بین‌المللی مواجه شده و شدیدا دچار بحران کمبود نقدینگی است.
بیشتر کشورهایی که طی دو دهه اخیر سخاوتمندانه به افغانستان کمک کرده‌اند، برای اولین بار اشتیاق کافی به کمک به افغانستان فعلی تحت کنترل طالبان نشان ندادند، در حالی که این کشور با بحران انسانی بی‌سابقه دست به گریبان است.
بستن در مدارس متوسطه به روی دختران با وجود تعهد قبلی و ترس از بازگشت حکومتی که مانند دهه ۱۹۹۰ "سرکوبگر" و منکر حقوق بشری شهروندان باشد، از دلایل اصلی دلسردی حامیان بین‌المللی افغانستان در این برهه خوانده شده است.
قبل از به قدرت رسیدن طالبان کمک‌های غرب ۷۵ درصد از بودجه دولت افغانستان را تامین می‌کرد.
هیچ نماینده‌ای از طالبان به این نشست دعوت نشده بود، اما روزهای اخیر برای دیپلماسی طالبان در سومین نشست وزیران خارجه همسایگان افغانستان در شهر تونشی چین بدون اعلام کمک مشخص مالی با حمایت چین و روسیه و دیدارهای متعدد با وزیران خارجه کشورهای همسایه پر دستاورد بود. امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان در راس هیاتی در این نشست شرکت کرد که در آن علاوه بر شش کشور همسایه وزیران خارجه روسیه و قطر هم حضور داشتند.
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان در این نشست مجازی گفت کمک‌های بشردوستانه این کشور به رفتار طالبان بستگی دارد و آلمان بر اساس عمل طالبان و نه حرف‌های آنها وضعیت را می‌سنجد. او افزود که طالبان از خواسته‌های آلمان باخبر است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала