بیانیه‌ وزارت خارجه چین در خصوص دیدار وزرای خارجه ایران و چین

CC BY 2.0 / IRNA / ایران و چین
ایران و چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2022
اشتراک
وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای محورهای دیدار وانگ یی و حسین امیرعبداللهیان را تشریح کرد.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه چین روز جمعه در بیانیه‌ای در خصوص دیدار وزرای خارجه ایران و چین اعلام داشت: در 31 مارس 2022، وانگ یی، وزیر خارجه چین با حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران که برای شرکت در سومین نشست وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان به چین آمده بود دیدار کرد. وانگ یی در این دیدار گفت که روابط ایران و چین ذیل هدایت راهبردی سران دو کشور روند پیشرفت را حفظ کرده است. چین از ایران در حفظ حاکمیت و شان ملی و دفاع از حقوق و منافع قانونی‌اش حمایت می‌کند و باور دارد که ایران نیز به طور راسخ از چین در حفظ منافع اصلی‌اش حمایت می‌کند. چین به عنوان شریک راهبردی جامع ایران متعهد به تعمیق همکاری‌های دوجانبه در حوزه‌های مختلف می‌باشد و آماده است جهت حصول نتایج بیشتر از همکاری‌هایی که به نفع مردم دو کشور می‌شوند با ایران به همکاری بپردازد.
وزارت خارجه چین افزود: امیرعبداللهیان به چین برای میزبانی موفقیت‌آمیز مجموعه‌ای از نشست‌ها بر سر افغانستان تبریک گفت و عنوان کرد که ایران و چین از دوستی ژرف و کهن و همچنین همکاری‌های غنی بهره‌ می‌برند. اجماع مهمی که میان سران دو کشور حاصل شده انگیزه قوی را در توسعه روابط دوجانبه وارد کرده است. شرایط به هر نحوی که تغییر کنند، ایران همچنان به طور راسخ به توسعه روابط میان ایران و چین متعهد خواهد ماند و قویا از مواضع عادلانه چین حمایت می‌کند. ایران مایل است که با توسعه همکاری‌های نفتی و گازی، شریک قابل اعتماد چین در حوزه انرژی باشد و آماده است که هم‌بستگی، همکاری سه‌جانبه و تبادلات آموزشی با چین را تقویت کند.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.04.2022
گزارش توئیتری امیرعبداللهیان از دیدار با همتای چینی
در این بیانیه افزوده شده است: دو طرف توافق کردند که همکاری‌های امنیتی و ضد تروریسم را تقویت کنند. وانگ یی تاکید داشت که طرفین باید در قبال نیروهای تروریست و افراط‌گرا ازجمله جنبش اسلامی ترکستان شرقی که می‌خواهد از شرایط افغانستان برای ایجاد دردسر و آشوب سواستفاده کند، احتیاط کرده و تدابیر موثری برای حفظ منافع مشترک اتخاد کنند.
در انتهای بیانیه آمده است: طرفین توافق کردند تا متفقا درمقابل تحریم‌های یکجانبه ایستادگی کنند. وانگ یی تاکید داشت که ایالات متحده به تحریم‌های یکجانبه وسواس پیدا کرده که باعث نقض نرم‌های بنیادی حاکم بر روابط بین‌الملل، نابودی اعتبار ایالات متحده و آسیب رسیدن به منافعش می‌شود. تحریم‌ها به هدف خود نمی رسند و تنها باعث انعطاف‌پذیری بیشتر و توسعه قوی‌تر کشورهای تحت تحریم می‌شوند. طرفین همچنین درخصوص مذاکرات بر سر ازسرگیری پایبندی‌ها به برنامه جامع اقدام مشترک به تبادل نظر پرداختند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала