روابط آمریکا و کشورهای منطقه خلیج فارس رو به وخامت گرائیده است

© Sputnik / Vladimir Vyatkin /  مراجعه به بانک تصاویر Dubai. File photo
Dubai. File photo - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2022
اشتراک
روزنامه واشنگتن پست می نویسد روابط بین ایالات متحده آمریکا و کشورهای منطقه خلیج فارس، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در شرایط اجرای عملیات ویژه روسیه در اوکراین به وخامت گرائیده است.
به گزارش اسپوتنیک، این نشریه در بین بارزترین علل تنش فعلی، از عدم تمایل امارات و عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت در شرایط افزایش قیمت انرژی در اروپا و ایالات متحده و همچنین موضوع "محکومیت" عملیات ویژه روسیه در اوکراین را نام می برد. به نوشته روزنامه واشنگتن پست دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا محکومیت مسکو از سوی کشورهای حوزه خلیج فارس را ناکافی می داند.
این روزنامه می نویسد، همچنین ناکامی دولت [بایدن] در پاسخ قاطعانه به حملات موشکی جاری به کشورهای حوزه خلیج فارس توسط شورشیان حوثی مورد حمایت ایران در یمن و تمایل آمریکا برای امضای توافق هسته‌ای جدید با تهران که به تجاوزکاری ایران در منطقه نمی‌پردازد، عواملی هستند که بر ماهیت روابط آمریکا و این کشورها تأثیر گذاشته اند.
حسین سلامی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 30.03.2022
فرمانده سپاه: برخی رژیم‌های حاشیه خلیج فارس در مشی سیاسی خود تجدید نظر کنند
نشریه آمریکایی خاطرنشان می کند که امارات متحده عربی از تاخیر در تحویل جنگنده های F-35 آمریکا به این کشور و همچنین مذاکرات جاری فعلی در مورد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ناراضی است.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در روزهای 26 تا 30 مارس به اسرائیل، سرزمین های فلسطینی، مراکش و الجزایر سفر کرد تا در مورد طیف گسترده ای از موضوعات منطقه ای و جهانی، از جمله تحولات اوکراین، گفتگو کند.
در سال 2020، ایالات متحده روندی را با هدف عادی سازی روابط بین اسرائیل و کشورهای عربی آغاز کرد. در نتیجه این روند، مجموعه ای از اسناد به امضا رسید که به آن "توافق صلح ابراهیمی" می گفتند. امارات، بحرین، مراکش و سودان به این توافقنامه پیوستند. مقامات فلسطینی از اقدامات کشورهای عربی برای عادی سازی روابط با اسرائیل به ضرر حفظ حقوق فلسطینیان انتقاد کرده اند. اسرائیل تا سال 2020 تنها با دو کشور عربی منطقه - اردن و مصر - روابط دیپلماتیک داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала