دیدار وزیر خارجه ایران با سرپرست وزارت خارجه افغانستان

© Sputnik / Evgeniy Biyatov /  مراجعه به بانک تصاویر عبداللهیان: طرح صلح پیشنهادی ایران برای سوریه به سازمان ملل ارائه می شود
عبداللهیان: طرح صلح پیشنهادی ایران برای سوریه به سازمان ملل ارائه می شود - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2022
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام را ضامن امنیت و ثبات و پیشرفت افغانستان دانست و بر ضرورت تحقق آن تاکید کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران و امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه دولت طالبان در حاشیه نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان در تونشی چین دیدار و در خصوص موضوعات مورد علاقه به گفتگو پرداختند.
امیرعبداللهیان در این دیدار تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام را ضامن امنیت و ثبات و پیشرفت افغانستان دانست و بر ضرورت تحقق آن تاکید کرد.
امیر عبداللهیان همچنین رعایت حقوق زنان را که مورد تاکید اسلام و پیامیر عطیم الشان آن است را مورد تاکید قرار داد و آموزش و تحصیل در همه سطوح و مشارکت اجتماعی زنان را موضوعی مهم خواند.
امیر خان متقی نیز در این دیدار از اینکه خاک افغانستان منشا تهدید علیه کشورهای همسایه نخواهد بود اطمینان دادو بر مبارزه با تروریسم تاکید کردکرد.
وی همچنین بر اجرایی کردن معاهده آب تاکید کرد.
عبداللهیان: عربستان با قطع رابطه با ایران نمی تواند بر خطایش سرپوش بگذارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2022
امیر عبداللهیان: توافق فراتر از برجام نخواهد بود
وزیر امور خارجه ایران روز سه شنبه در صدر هیاتی سیاسی برای حضور در سومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغاستان عازم شهر تونشی در استان آنخوی واقع در شرق چین شد.
امیر عبداللهیان پیش از این با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر امور خارجه قطر، شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان، وزیر امور خارجه ترکمنستان، وزیر امور خارجه اندونزی و معاون نخست وزیر ازبکستان در حاشیه نشست وزیران امور خارجه همسایگان افغانستان دیدار و گفت وگو کرد.
همچنین وزیر امور خارجه در سومین نشست وزرای خارجه همسایگان افغانستان در شهر تون‌شی چین سخنرانی کرد و افزود: همه ما باید تلاش کنیم تا افغانستان بار دیگر به صحنه درگیری و کشمکش های سیاسی و نظامی بدل نشود. بی تردید مردم افغانستان و کشورهای همسایه قربانی نخست پیامدهای مخرب چنین وضعیتی خواهند بود.
سومین نشست همسایگان افغانستان به میزبانی چین در پکن برگزار می‌شود.
دومین نشست وزیران امور خارجه کشورهای همسایه افغانستان پنجم آبان ماه سال گذشته به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد.
نخستین نشست وزیران خارجه کشورهای همسایه افغانستان ۱۷ شهریور گذشته به صورت مجازی به میزبانی پاکستان برگزار شد.
در این نشست، وزیران خارجه ایران، چین، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان شرکت داشتند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала