دورترین ستاره کیهان کشف شد

© Photo / ESA/Hubble & NASAСпиральная галактика RX J1140.1+0307 в созвездии Девы
Спиральная галактика RX J1140.1+0307 в созвездии Девы - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2022
اشتراک
"ستاره صبح" دورترین جسم فضایی از نوع خود است که تا کنون کشف شده است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از سایت"elpais"،"ستاره صبح" دورترین جسم فضایی از نوع خود است که تا کنون کشف شده است. کاشفان آن را Earendel نامیده‌اند که از واژه آنگلوساکسون به معنای "ستاره صبح" گرفته شده است. تا به امروز، این دورترین شی از نوع خود است که تا کنون کشف شده است و قدمت آن به ۹۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ (بیگ بنگ) می‌رسد.
اخترشناسان می‌گویند از آنجایی که نور Earendel برای رسیدن به ما مسافت بسیار دوری را طی کرده، تشخیص خواص آن دشوار است، اما مشاهدات بعدی از طریق تلسکوپ فضایی جیمز وب می‌تواند در این خصوص راه گشا باشد.
Снимок Млечного пути, сделанный американским астронавтом Тимом Пиком  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.03.2022
سن واقعی کهکشان راه شیری اعلام شد
کهکشان ارندل، که نام واقعی آن WHL0137-LS است، برای اولین بار توسط تلسکوپ فضایی هابل به عنوان یک لکه که توسط یک خوشه کهکشانی عظیم بزرگ شده است، رصد شد. تیمی به رهبری اخترفیزیکدان برایان ولش از دانشگاه جانز هاپکینز در آنجا و در داخل کهکشان یک جسم درخشان را یافتند که درست بالای منحنی حساس عدسی قرار داشت.
با این همه، در طول ۳.۵ سال مشاهدات، روشنایی ارندل تغییر نکرد. این موضوع به همراه موقعیت مکانی آن، نشان می‌دهد که شی گذرا نیست، بلکه یک ستاره درخشان در مکان مناسب و در زمان مناسب است.
تجزیه و تحلیل اشعه ماوراء بنفش از Earendel نشان داد که جرم این ستاره حدود ۵۰ برابر خورشید است. اما به سختی می‌توان از داده‌های موجود جزئیات بیشتری را به دست آورد. ستاره شناسان اخیراً در یک کشف جالب توجه موفق به رصد دورترین ستاره مجرد در فضای بی انتهای کیهان شدند که به باور آن‌ها قدمتی برابر با ظهور کیهان دارد. یافتن درخشان‌ترین اجرام کیهانی، یعنی اختروش‌ها نیز در این موقعیت بسیار دشوار است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала