برای خواب‌آلودگی بهاری چه باید بکنیم؟ +عکس

© Fotolia / Katsiaryna Pakhomaمرد کارمند در حال خواب
مرد کارمند  در حال خواب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2022
اشتراک
احساس خستگی و خواب‌ آلودگی در فصل بهار سبب نگرانی بسیاری از افراد می‌شود.
به گزارش اسپوتنیک، موجود زنده با تغییر فصل سعی در تطبیق دادن خودش با تغییرات آب‌وهوایی و ساعت‌های طولانی روز می‌کند ضمن اینکه طولانی‌تر قرارگرفتن در معرض نور خورشید باعث تغییرات هورمونی در بدن می‌شود. افرادی که این تغییرات را در بهار تجربه می‌کنند دچار خواب‌آلودگی بهاری می‌شوند. این حالت تنها دو سه هفته طول می‌کشد و با تطبیق پیدا کردن بدن با تغییرات بهاری، سیستم بدن به حالت قبل برمی‌گردد.
طی زمستان سطح هورمون‌هایی مانند سروتونین در بدن پایین می‌آید و دلیل آن ساعت‌های کوتاه‌تر روز و ترشح بیشتر هورمون ملاتونین یا هورمون خواب است. وقتی بهار می‌رسد، بدن باید خودش را با ساعت‌های طولانی‌تر روز با نور قوی‌تر خورشید سازگار کند. دمای بدن بالا می‌رود، رگ‌ها گشاد می‌شوند و فشارخون افت می‌کند. نور باعث می‌شود بدن مقدار بیشتری هورمون سروتونین ترشح کند درحالی‌که میزان ملاتونین در بدن هنوز بالاست. بدن نمی‌تواند یک‌شبه این فرایند تطبیق دهی را انجام دهد. در نتیجه خیلی از افراد احساس خواب‌آلودگی، بی‌انگیزه بودن و کم‌انرژی بودن می‌کنند.
برای رهایی از این حالت تا جایی که می‌توانید بیرون بروید و از هوای تازه استفاده کنید. اگر جزو افرادی هستید که در بهار احساس می‌کنید پاهایتان خسته و متورم و سنگین‌اند، جوراب واریس یا جوراب فشاری می‌تواند کمک زیادی به شما بکند. صبح‌ها دوش متناوب گرم و سرد گرفتن، گردش خون بدن را افزایش می‌دهد و پوستتان نیز خوب خون‌رسانی می‌شود. بهتر است همیشه دوش گرفتن را با آب سرد تمام کنید.
مراقبت خوب و درست از پوست چراکه در زمستان، پوست تحت‌تأثیر هوای خشک داخل و هوای سرد بیرون، تا حدود زیادی تحت‌فشار است. غذا‌های سالم و تازه بخورید تا انرژی بیشتری بگیرید و در برابر خواب بیشتر مقاومت نکنید و از مصرف زیاد کافئین خودداری کنید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала