آیا گوشی موبایل باعث بروز تومور مغزی می شود؟

© REUTERS / Stephen Lam آیا گوشی موبایل باعث بروز تومور مغزی می شود؟
 آیا  گوشی موبایل  باعث بروز تومور مغزی می شود؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 31.03.2022
اشتراک
استفاده از گوشی موبایل خطر ابتلا به تومورهای مغزی را افزایش نمی دهد. مقاله ای در این باره در مجله موسسه ملی سرطان آمریکا (Journal of the National Cancer Institute) منتشر شده است.
به گزارش اسپوتنیک، از زمان ظهور ارتباطات موبایل ، برخی از مردم اختمال که انتشار امواج رادیویی از گوشی ها به طور جدی برای سلامتی، به ویژه برای مغز مضر است. دور جدیدی از این بحث ها در ارتباط با گسترش برج های 5G آغاز شده است. از آنجایی که امواج رادیویی گوشی ‌ها واقعاً می‌توانند چندین سانتی‌متر به مغز نفوذ کنند، دانشمندان نمی‌توانستند از شک و تردید های خود در مورد ضرر آنها دبرای سلامتی انسان دست بردارند
اکنون دانشمندان دانشگاه آکسفورد و همکارانشان در موسسات علمی دیگر، به رهبری یواخیم شوتز، یک مطالعه بزرگ در اینمزمینه انجام داده‌اند. آنها از داده های نظر سنجی موسسه UK Million Women Study استفاده کردند که از هر چهار زن متولد شده بین سال های 1935 تا 1950 در بریتانیا یک نفر را مورد مطالعه قرار داد. در سال 2001، 776000 نفر از آنها پرسشنامه استفاده از گوشی موبایل را پر کردند و 10 سال بعد، در سال 2011، نیمی از آنها دوباره در این مطالعه شرکت کردند. به این داده ها، دانشمندان اطلاعاتی را در مورد بیماری های خود که از وزارت بهداشت به دست آمده بود، اضافه کردند.
رونمایی از قاب خنک کننده گوشی های هوشمند با استفاده از یک هیدروژل مخصوص - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2022
رونمایی از قاب خنک کننده گوشی های هوشمند با استفاده از یک هیدروژل مخصوص + عکس
مشخص شد که در سال 2011، 75٪ از زنان 60 تا 64 ساله از گوشی موبایل استفاده می کردند، و در بین زنان 75 تا 79 ساله - کمتر از 50٪. در این مدت تومور مغزی در 3268 زن یا 0.42 درصد رخ داده است. در عین حال، احتمال بروز تومور در افرادی که از گوشی استفاده می کردند و دیگران نیز به همان اندازه بود. علاوه بر این، هیچ تفاوتی در خطر ابتلا به تومور مغزی سمت چپ و راست مشاهده نشد، اگرچه اکثر مردم گوشی را در دست راست خود می‌گیرند.همچنین، ارتباط گوشی موبایل با خطر ابتلا به گلیوما، مننژیوم، تومورهای غده هیپوفیز یا چشم مشاهده نشد.
دانشمندان به این نتیجه رسیدند که استفاده معمولی از گوشی های موبایل بر خطر تشکیل تومور مغزی تأثیری ندارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала