کویت ادعای ایران درباره یک میدان گازی بزرگ در خلیج فارس را رد کرد

© REUTERS / Raheb Homavandi/TIMAکویت ادعای ایران درباره یک میدان گازی بزرگ در خلیج فارس را رد کرد
کویت ادعای ایران درباره یک میدان گازی بزرگ در خلیج فارس را رد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2022
اشتراک
وزیر خارجه کویت: ایران هیچ حقی بر میدان گازی آرش-الدره ندارد.
به گزارش اسپوتنیک، شیخ احمد ناصر آل محمد الصباح، وزیر خارجه کویت، گفت: ایران یک طرف [حقوق] در میدان الدُره نیست... فقط کویت و عربستان سعودی حقوق انحصاری سرمایه گذاری و توسعه این حوزه را بر اساس توافقات منعقد شده بین دو کشور دارند.
وی افزود: عربستان سعودی و کویت دارای حقوق انحصاری برای توسعه میدان گازی آرش-الدره در خلیج فارس هستند؛ ایران از چنین حقی برخوردار نیست.
در 21 مارس، کویت و عربستان سعودی در مورد توسعه و بهره برداری از میدان الدُره واقع در منطقه بی طرف در مرز دو کشور در خلیج فارس به توافق رسیدند. تهران نیز به نوبه خود این توافق را محکوم کرد و حقوق خود را در مورد میدان گازی اعلام کرد.
پیشتر سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، توافق جدید عربستان سعودی و کویت با هدف توسعه میدان مشترک گازی آرش/الدُره را "غیرقانونی" خواند و گفت حق ایران برای بهره‌برداری از این میدان همچنان محفوظ است.

وی تاکید کرده بود که بر اساس مذاکرات پیشین، هرگونه اقدام در بهره‌برداری و توسعه این میدان باید با هماهنگی و همکاری هر سه کشور انجام شود.
خطیب‌زاده در ادامه گفته بود که میدان گازی آرش-الدره یک میدان مشترک بین کشور‌های ایران و کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آب‌های تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد. بر اساس مقررات و رویه‌های بین المللی هرگونه اقدام در بهره‌برداری و توسعه این میدان باید با هماهنگی و همکاری هر سه کشور انجام شود و لذا اقدام اخیر کویت و عربستان سعودی در قالب یک سند همکاری، مغایر با رویه‌های جاری و مذاکرات انجام شده قبلی بوده و غیرقانونی است و تأثیری بر وضعیت حقوقی میدان نداشته و مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران نيست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала