تاثیر گرم شدن کره زمین بر اقیانوس

© Fotolia / Tamara Kulikovaتاثیر گرم شدن کره زمین بر اقیانوس
تاثیر گرم شدن کره زمین بر اقیانوس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.03.2022
اشتراک
دانشمندان استرالیایی تاثیر گرم شدن هوا بر گردش آب های عمیق در اقیانوس ها را کشف کردند.
به گزارش اسپوتنیک، دانشمندان دانشگاه سیدنی استرالیا فاش کردند که گرمایش زمین که حدود ۱۳ میلیون سال پیش رخ داده است، گردش آب های عمیق در اقیانوس ها را به طور قابل توجهی تسریع کرده است. نتایج این مطالعه علمی که در مجله Geology منتشر شده است.
مشخص است که اقیانوس یک چهارم کل دی اکسید کربنی را که هنگام سوزاندن سوخت های فسیلی منتشر می شود جذب می کند. موجودات پلانکتون از کربن محلول در آب دریا برای ساختن پوسته ها استفاده می کنند و پس از مرگ به ته می روند و در آنجا بزرگترین مخزن جدا شده کربن روی زمین را تشکیل می دهند. با این حال، مشخص نبود که گرمایش جهانی چگونه ممکن است بر این روند تأثیر بگذارد.
محققان داده های جمع آوری شده از حفاری ۲۰۰ حلقه چاه را برای نقشه برداری از رسوبات اعماق دریا تجزیه و تحلیل کردند. گسست در رسوب گذاری نشان‌ دهنده جریان‌های قوی آب عمیق است و رسوب‌ گذاری مداوم با شرایط آرام‌ تر همراه است. معلوم شد که در طی ۱۳ میلیون سال گذشته، با سرد شدن تدریجی زمین، شکستن رسوبات نادرتر و نادرتر شد، یعنی گردش در اعماق دریا به میزان قابل توجهی کاهش یافت.
قبل از آن، آب و هوای گرم تری بر روی زمین ایجاد شد، زمانی که دمای جهانی ۳-۴ درجه سانتیگراد بیشتر از امروز بود، که گردش در اعماق دریا را شدیدتر کرد.
بر اساس یافته های محققان، اقیانوس های گرم تر به طور بالقوه در ذخیره کربن کارآمدتر هستند.با این حال، برای پیش بینی پیامدهای گرمایش جهانی مدرن و تأثیر آن بر اقیانوس جهانی، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала