گزارش و تحلیل

آیا ایران از روبل روسیه برای معاملات تجاری خود استفاده خواهد کرد؟

© REUTERS / Kacper Pempelآیا ایران از روبل روسیه برای معاملات تجاری خود استفاده خواهد کرد؟
آیا ایران از روبل روسیه برای معاملات تجاری خود استفاده خواهد کرد؟  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2022
اشتراک
کارشناس مسائل سیاسی در ایران آقای سعید میترابی حسینی در سخنانی امکان انجام معاملات به روبل روسیه را متقابل می داند، مشروط بر اینکه روسیه نیز به ریال با ایران معامله کند تا منافع به هر دو کشور برسد.
به گزارش اسپوتنیک، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در سخنانی اعلام نمود که روسیه پرداخت‌های گاز به کشورهای غیردوست را به روبل تبدیل خواهد کرد. رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که دیگر منطقی نیست که مسکو کالاهای روسی را به دلار و یورو به اتحادیه اروپا و آمریکا عرضه کند. از سوی دیگر؛ ایران همچنین قصد دارد بر اساس قراردادهای سوآپ که اواخر ژانویه توسط جواد اوجی وزیر نفت اعلام شد، خرید گاز روسی را آغاز کند.
سعید میرترابی حسینی، کارشناس اقتصاد سیاسی و نفت، عضو هیات علمی گروه روابط بین الملل دانشگاه خوارزمی در این خصوص با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو نشست.
تصمیم روسیه در مورد استفاده از ارز داخلی، می تواند بر قراردادها با ایران تأثیر بگذارد؟ آیا تسویه حساب با پول ملی با فدراسیون روسیه برای ایران راحت تر خواهد بود؟
اینکه ایران و روسیه تصمیم گرفته باشند که در حوزه مبادلات اقتصادی و بحث انرژی با ارزهای داخلی مبادله انجام دهند، از مدت ها پیش مطرح بوده است. اکنون که تحریم ها بر روسیه شدت گرفته است، اراده بیشتری از سوی روسیه برای انجام شدن این طرح صورت گرفته است. به هر حال از نظر مباحث اقتصاد بین المللی، تجارت جهانی بر ارزهای معتبر چون دلار و یورو است و تا حدی یوآن چین و پول ژاپن است. دلار از همه موقعیت بهتری دارد و دو سوم تجارت جهانی بر مبنای دلار صورت می گیرد. اگر کشورها به دلیل انگیزه های سیاسی و تحریم تصمیم بگیرند، (اگر چه معامله با دلار برای همه کشورها بهترین راه است، زیرا همه تاجرها و کشورها با ارزی که بیشتر قابلیت نقد شدن دارد صورت بگیرد) به سمت ارز ملی در معاملات بین خود انجام دهند، (به عنوان مثال عربستان و چین نیز مذاکراتی در خصوص انجام تبادلات با پول ملی خود را انجام دهند). این امر می تواند برای موقعیت مسلط دلار مشکلاتی ایجاد کند، منتها قاعده همچنان بر سرجای خود است، در شرایط عادی هم تاجر ایرانی و روسی تمایل به انجام مبادله با دلار دارد، زیرا قابلیت نقدینگی دارد.
مذاکرات روسیه و پاکستان برای ساخت خط لوله گاز شمال-جنوب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2022
عواقب پرداخت هزینه گاز روسیه به روبل برای کشورهای اروپایی
آیا با تغییرات قیمت گاز و نفت روسیه در جهان، منافع و ترجیحاتی برای ایران دارد؟
به هر حال به دلیل اینکه روسیه کشور عمده صادر کننده گاز در جهان است، و موقعیت اول جهانی را در عرصه گاز دارد. اینکه روسیه به اروپا می گوید پول من را باید به روبل پرداخت کنید، این امر بر تجارت گاز و انرژی و قیمت آن تاثیر دارد. البته درخواست روسیه صرفا به صورت اتوماتیک وار از سوی اروپا مورد قبول احتمالا قرار نخواهد گرفت و اروپا احتمالا به روسیه می گوید که پس شما باید شروط ما را قبول کنی و مثلا در برخی معاملات باید یوروی ما را قبول کنید، این می تواند اتفاق بیفتد. البته به دلیل تنش های موجود این امر انجام می شود.
البته باید این نکته را در نظر گرفت که هر چه کشورها به سمت معامله با ارزهای محلی پیش ببرند، این نقطه ضعفی برای موقعیت دلار در عرصه جهانی خواهد بود. باید در نظر بگیریم که روبل روسیه یک ارز جهانی نیست، بنابراین روسیه برای خریدهای بین المللی اش باید از ارزهای رایج بین الملل استفاده کند. مگر اینکه روسیه بتواند همانند، ایران بتواند با چین و هند به ارزهای محلی این کشورها معامله انجام دهد.
می توان گفت این امر منافعاتی برای ایران دارد، اگر روسیه هم متقابلا ارز ایران را در معاملات انجام دهد، برای ایران منافعی خواهد داشت. زیرا اگرایران بخواهد روبل روسیه را بگیرد، روبل ارز بین المللی نیست و منافع قابل توجهی برای ایران نخواهد داشت. این امر باید متقابل برای هر دو کشور داشته باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала