محققان بدنبال ساخت دستگاهی کوچک برای شکستن سنگ‌های کلیه بدون جراحی هستند

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر کشف کارخانه کلیه های اهدایی در مصر
کشف کارخانه کلیه های اهدایی در مصر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 27.03.2022
اشتراک
حدود 15 درصد از افراد در مقطعی از زندگی خود با مشکل سنگ کلیه مواجه می‌شوند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نیو اطلس، مطالعه‌ای که در مجله "اورولوژی"(Urology) منتشر شده است، گزارشی را در مورد 19 فردی که با یک روش غیرتهاجمی جدید و با شکستن سنگ‌های کلیه با استفاده از امواج صوتی درمان شده‌اند، ارائه می‌دهد. این روش که "سنگ‌شکنی موج انفجاری"(BWL) نامیده می‌شود، اکثر سنگ‌های کلیه را با موفقیت متلاشی کرد و نویدبخش روشی غیرتهاجمی و بدون نیاز به جراحی برای درمان بیماران مبتلا به این بیماری رایج است.
چند دهه است که جراحان از امواج صوتی برای شکستن سنگ‌های کلیه تحت عنوان روشی به نام "سنگ شکنی با موج شوک خارج بدنی"(ESWL) استفاده می‌کنند. این روش شامل ارسال پالس‌های صوتی با شدت بالا به سمت کلیه است و عموماً لازم است تا به بیماران آرام‌بخش تزریق شود یا حتی بیهوش شوند. اکنون تفاوت این روش جدید با روش قدیمی "ESWL" در این است که می‌توان آن را خارج از اتاق عمل و در مکان‌های غیررسمی‌تر با استفاده از یک دستگاه دستی و همچنین بدون نیاز به تزریق آرام‌بخش یا بیهوش کردن اجرا کرد. روش جدید "سنگ شکنی موج انفجاری" از پالس‌های چرخه‌ای کوتاه فراصوت برای شکستن سنگ‌های کلیه به قطعات مساوی یا کوچک‌تر از دو میلی‌متر استفاده می‌کند.
این مطالعه جدید بزرگترین گزارش منتشر شده در مورد اثربخشی این روش جدید در بیماران انسانی است و روی 19 بیمار آزمایش شده است. روش "BWL" در طول این آزمایش، با هدف قرار دادن سه سنگ بزرگ‌تر یا مساوی 12 میلی‌متر در هر بیمار برای حدود 10 دقیقه به ازای هر سنگ انجام شد. محققان گزارش دادند که به طور کلی 90 درصد از حجم کل هر سنگ متلاشی شده است و 39 درصد از سنگ‌های مورد نظر به طور کامل به قطعات کوچک‌تر از دو میلی‌متر متلاشی شدند و تکه تکه شدن جزئی در 52 درصد از سنگ‌ها دیده شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала