شناسایی آلودگی میکروپلاستیک در خون انسان

© Depositphotos.com / Artur Kamalovگلوبول قرمز خون
گلوبول قرمز خون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.03.2022
اشتراک
دانشمندان ذرات ریز میکروپلاستیک را تقریبا در ۸۰ درصد از خون افراد مورد آزمایش یافتند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایندپندنت"، دانشمندان ذرات ریز میکروپلاستیک را تقریبا در ۸۰ درصد از خون افراد مورد آزمایش یافتند.
این کشف نشان می دهد که ذرات میکروپلاستیک می توانند در بدن گردش کرده و ممکن است در اندام ها ساکن شوند. تاثیر این شرایط بر سلامت انسان هنوز ناشناخته است. اما پژوهشگران نگران هستند زیرا میکروپلاستیک ها در پژوهش های آزمایشگاهی نشان داده اند که به سلول های انسان آسیب می رسانند و همچنین از قبل می دانیم که ذرات آلودگی هوا که وارد بدن می شوند هر ساله مرگ زودهنگام میلیون ها نفر را موجب می شوند.
حجم عظیمی از زباله های پلاستیکی در محیط زیست ریخته می شود و میکروپلاستیک ها اکنون کل سیاره زمین، از قله اورست تا اعماق اقیانوس ها را آلوده کرده اند. می دانیم که افراد این ذرات ریز را از طریق غذا و آب و همچنین تنفس مصرف می کنند، و در مدفوع نوزادان و بزرگسالان یافت شده اند.
آلودگی شیمیایی محیط زیست از مرز سیاره ای نیز فراتر رفته است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2022
آلودگی شیمیایی محیط زیست از "مرز سیاره ای" نیز فراتر رفته است
دانشمندان نمونه های خون 22 اهداکننده ناشناس که همگی بزرگسالان سالم بودند را آنالیز کرده و در 17 نمونه ذرات پلاستیک را یافتند. نیمی از نمونه ها حاوی پلاستیک PET بودند که به طور معمول در بطری های نوشیدنی استفاده می شود، در شرایطی که یک سوم نمونه ها حاوی پلی استایرن بوده که از آن برای بسته بندی غذاها و محصولات دیگر استفاده می شود. یک چهارم نمونه های خون نیز حاوی پلی اتیلن بودند که از آن در ساخت کیسه های پلاستیکی استفاده می شود.
ذرات پلاستیک در بدن ما وجود دارند و در آن گردش می کنند. پژوهش های پیشین نشان داده اند که میکروپلاستیک ها در مدفوع نوزادان در مقایسه با بزرگسالان 10 برابر بیشتر است و نوزادانی که با بطری های پلاستیکی تغذیه می شوند، میلیون ها ذره میکروپلاستیک را در روز می بلعند.
مطالعه جدید نشان داده است که میکروپلاستیک ها می توانند به غشای خارجی گلبول های قرمز چسبیده و ممکن است توانایی آنها برای انتقال اکسیژن را محدود کنند. این ذرات در جفت زنان باردار یافت شده، و در موش های باردار از طریق ریه ها به سرعت وارد قلب، مغز، و اندام های دیگر جنین شده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала