تولید چرم از قارچ توسط دانشمند ایرانی

© Fotolia / La_vandaقارچ شیتاکه
قارچ شیتاکه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2022
اشتراک
پژوهشگران سوئدی به سرپرستی دکتر اکرم زمانی، دانشمند ایرانی، از نوعی قارچ برای تولید چرم استفاده کرده‌اند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "دیلی میل"،گروهی از پژوهشگران سوئدی به سرپرستی دکتر اکرم زمانی، دانشمند ایرانی، از نوعی قارچ برای تولید چرم استفاده کرده‌اند.
پژوهشگران "دانشگاه بوراس" (University of Borås) سوئد به سرپرستی دکتر اکرم زمانی، (Akram Zamani)، دانشمند ایرانی این دانشگاه، راهی برای ساخت چرم مصنوعی پایدار یافته‌اند که در آن از قارچی به دست آمده از نان کهنه فروشگاه استفاده شده است.
این گروه پژوهشی ادعا می‌کنند که تولید چرم قارچی آنها نسبت به جایگزین‌های موجود در بازار، زمان کمتری می‌برد و برخلاف برخی از محصولات جایگزین، ۱۰۰ درصد بر پایه زیستی است. همچنین می‌توان از این قارچ برای ساخت محصولات کاغذی و جایگزین‌های پنبه با ویژگی‌های قابل مقایسه با مواد سنتی استفاده کرد.
قارچ سیاه در کمین دیابتی ها - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.06.2021
گزارش و تحلیل
قارچ سیاه در کمین دیابتی ها
پژوهشگران برای ابداع این ماده جدید، از هاگ‌های قارچی به نام "Rhizopus delemar" استفاده کردند که معمولا در مواد غذایی در حال پوسیدگی یافت می‌شود. آنها این قارچ را از نان فروخته‌نشده فروشگاه‌ها به دست آوردند، آن را خشک و آسیاب کردند و در یک رآکتور در مقیاس آزمایشی با آب مخلوط کردند.
این گروه پژوهشی اکنون در حال کار کردن روی نسخه‌های ضخیم‌تر چرم قارچی هستند که از لایه‌های متعددی تشکیل شده است تا بیشتر به چرم واقعی حیوانات شباهت داشته باشد. این ترکیبات شامل لایه‌هایی هستند که با "تانین‌های" (tannins) به دست آمده از درخت پردازش شده‌اند تا به آن ساختار نرمی ببخشند. ترکیب این محصول با لایه‌های قلیایی نیز به آن استحکام می‌بخشد. انعطاف‌پذیری، استحکام و براق بودن چرم قارچی، با کمک "گلیسرول" (glycerol) و یک پیونده زیستی بهبود یافت.
اکرم زمانی گفت: "آزمایش‌های اخیر ما نشان می‌دهند که چرم قارچی دارای ویژگی‌های کاملا قابل مقایسه با چرم واقعی است. بیشتر این محصولات تجاری از قارچ‌های برداشت‌شده یا قارچ‌هایی که در لایه‌ای نازک روی ضایعات مواد غذایی رشد می‌کنند، تهیه می‌شوند.
این روش‌ها برای تولید مواد قارچی کافی، به چندین روز یا چند هفته زمان نیاز دارند. این در حالی است که قارچ جدید در آب غوطه‌ور می‌شود و فقط چند روز زمان می‌برد تا همان مقدار ماده را بسازد. در توسعه فرآیند خود، مراقب بودیم از مواد شیمیایی سمی یا هر چیزی که می‌تواند به محیط زیست آسیب برساند، استفاده نکنیم".
زمانی امیدوار است که این الیاف جایگزین پنبه یا الیاف مصنوعی شود که با اثرات منفی زیست‌محیطی و اخلاقی همراه هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала