گزارش و تحلیل

نگفتم با پوتین شطرنج بازی نکنید آخرش می بازید؟

© Sputnik / Mikhail Metzel /  مراجعه به بانک تصاویر پوتین و بایدن
 پوتین و بایدن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2022
اشتراک
پس از شروع عملیات ویژه روسیه در اوکراین آمریکایی ها بی مهابا شروع به اعمال تحریم های کذایی و دیوانه وار بر علیه روسیه نمودند.
تحریم هایی که برخی آنقدر عجیب وغریب بودند و هستند که موجبات خنده و مسخره کردن را بیش از خود تحریم ایجاد می کنند.
مثل مثلا تحریم حضور گربه های روسی در مسابقات بین المللی و یا حتی توقف تولید یک نوع ماست سوئدی به دلیل اینکه عکس روی بسته بندی آن مربوط به یکی از کلیساهای روسیه است یا ممنوعین فروش سماور ویا عروسک های روسی و ...
معلوم نیست اینها چه فکر می کردند که چنین تحریم هایی را وضع می کردند.
یعنی آیا تصور می کردند یا می کنند که اگر شیر و یا ماست تماما سوئدی در بسته ای که عکس یک کلیسای روسی روی آن است در اروپا فروش نرود دیگر روسیه منافع ملی خود را کنار می گذارد و می نشیند التماس کردند که شما را به خدا ماست بندی سوئدی را تعطیل نکنید.
به قول معروف ماست کیلویی چند و کشک کیلویی چند.
وقتی بحث موجودیت یک کشور و امنیت ملی آن مطرح باشد هیچ چیزی وجود ندارد که کشوری را از واکنش نشان دادن و دفاع از موجودیت خود و امنیت ملی خود منع کند.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.03.2022
پوتین دستور داد پرداخت قیمت گاز ارسالی روسیه به کشورهای غیردوست فقط با روبل صورت بگیرد
جالب اینکه از شروع اعمال تحریمهای کذایی تا به حال اینها خرید نفت و گاز روسیه را متوقف نکردند چون به خوبی می دانستند که در سرمای زمستان با بالا رفتن قیمت انرژی مردم آنها شورش خواهند کرد و حتی ممکن است کار به جایی برسند که اوکراینی ها را طرد کنند و حکومت ها سرنگون شوند.
به هر حال وقتی که آسیب به جیب مردم معمولی برسد آنها چیزی حالی شان نیست.
برخی کارشناسان انرژی هم بیم آن را داشتند که روسیه واکنش نشان دهد و صادرات انرژی را به یکباره متوقف کند تا از دیگران انتقام بگیرد و به همین دلیل هم علیرغم اشباع بودن بازار انرژی جهان و نبود کمبود نفت وگاز ولی قیمتها به شدت بالا رفت.
روز گذشته روسیه تصمیم بسیار زیرکانه ای گرفت، فروش انرژی به کشورهای متخاصم با روبل روسیه.
یعنی می توان گفت این اقدام روسیه در بازی شطرنج سیاسی یک کیش به تمام معنا می باشد که فقط یک خانه برای حریف نگاه داشته که به آن برود و احتمالا مات شود.
روسیه طبق توافق های قبلی خود در اوپک پلاس سقف تولید خود راحفظ کرده و تولید و توزیع سوخت را متوقف نکرده و به همین دلیل هم غربی ها نمی توانند به دیگر صادر کنندگان انرژی فشار بیاورند تا تولید را افزایش دهند و قیمت ها را به زور پایین بیاورند.
از سوی دیگر با توجه به اینکه کشورهای غربی مجبور هستند انرژی خود را از روسیه تامین کنند آنها مجبور هستند روبل بخرند و همین ماجرا موجب آن می شود که ارزش ارز ملی روسیه بالا برود.
همچنین تسلط آمریکا بر پولهای روسیه که از طریق تسلط بر دلار اعمال می شد هم شکسته می شود و دیگر آمریکایی ها امکان استفاده از سلاح دلار بر علیه روسیه را نخواهند داشت.
با توجه به اینکه طی هفته های گذشته بسیاری از صادرکنندگان نفت به سمت فروش نفت به ارزهای دیگر رفته اند و ایران هم از قبل نفت خود را به ارزهای محلی می فروخت این تصمیم روسیه می تواند یک ضربه جانانه به قلب دلار امریکا به حساب بیاید.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.03.2022
واکنش های کاربران ایرانی به تصمیم پوتین درباره فروش گاز فقط به روبل
چین هم تصمیم دارد از این پس انرژی را با ارز ملی خود خریداری کند و ظاهرا بسیاری از صادرکنندگان هم پذیرفته اند که نفت و گاز خود را به یوان چین بفروشند.
می توان گفت آنچه امروزه رخ می دهد دقیقا آن چیزی است که آمریکایی ها دهه ها است از آن بیم دارند.
یعنی از دست دادن سلاحی به نام دلار آمریکا که می تواند موجب برگشت هزارها ملیارد دلار بدهی های این کشور گردد و در نهایت موجب فروپاشی ایالات متحده از آمریکا گردد.
خرید انرژی با روبل هم چیزی نیست که کشورهای اروپایی فعلا درباره آن امکان تصمیم گیری داشته باشند، آنها مجبور هستند پولهای خود را به روبل تبدیل کنند وانرژی را از روسیه بخرند.
می توان گفت آخرین چیزی را که آمریکایی ها تصور می کردند این حرکت روسیه در بازی سیاست جهانی بود، حرکتی که قطعا کمر آنها را خواهد شکست.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала