چرا هنوز بدهی انگلیس به ایران پرداخت نشده است؟

CC BY 4.0 / IRNA / سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن
سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.03.2022
اشتراک
جک استراو وزیر امور خارجه اسبق انگلیس: تعلل در پرداخت بدهی انگلیس به ایران اهانت‌آمیز است.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، جک استراو وزیر امور خارجه اسبق انگلیس اظهار داشت که تعلل صورت گرفته اهانت‌آمیز است و این بدهی باید زودتر تسویه می‌شد.
وزیر امور خارجه اسبق انگلیس روز 22 مارس (سه‌شنبه) اظهار کرد: "از اینکه این بدهی بالاخره پرداخت شد خیلی خوشحالم. انگلیس از سال ۱۹۷۹ این مبلغ را به جمهوری اسلامی ایران بدهکار بود و باید زودتر تسویه می‌شد. من هم مانند بسیاری از افراد در انگلیس نسبت به تاخیر طولانی این بدهی متاسف هستم.
هنگام ریاستش بر دستگاه دیپلماسی این کشور، گفت‌ وگوها میان ایران و انگلیس درباره تعیین مبلغ دقیق بدهی جریان داشت و هنوز پرونده به جمع‌بندی نرسیده بود. وی اینگونه توضیح داد که در آن مقطع پرونده طلب ایران "فقط اسناد حاوی اطلاعات بود و نیاز به تصمیم‌گیری نداشت.
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2022
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران: طلب دریافت شده از انگلیس در اختیار قطعی و کامل ایران قرار دارد
اطمینان دارم که وزارت خارجه از دستگیری و حبس مقامات ایران اطلاع نداشت، اما در کل داستان غم‌انگیزی است و اگر آن‌ها وارد کشور می‌شدند زودتر می‌توانستیم به توافق برسیم".
استراو تا سال ۲۰۰۶ سکان وزارت امور خارجه انگلیس را برعهده داشت و پس از آن تا ژوئن ۲۰۰۷ به معاون پارلمانی نخست وزیر منصوب شد. این سیاستمدار اسبق انگلیس به مدت سه سال یعنی تا سال ۲۰۱۰ نیز سکان وزارت دادگستری را برعهده گرفت و در این دوره گروهک تروریستی منافقین را به فهرست تحریم‌های انگلیس اضافه کرد. وی تا ۲۰۱۵ نماینده مجلس عوام بود و در سال‌های پایانی، ریاست مشترک گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران را برعهده داشت.
دولت انگلیس به واسطه حکم دیوان بین المللی تجارت در ۱۹۹۰ و ۱۹۹۶ میلادی و همچنین تایید اصل این بدهی در دادگاه عالی انگلیس در سال ۲۰۱۹ ملزم به پرداخت اصل و فرع بدهی خود به ایران شد اما از پرداخت این بدهی به بهانه تحریم‌های اتحادیه‌ اروپا سر باز زد.
این بدهی، هفته گذشته از بانک مرکزی انگلیس به بانک مرکزی عمان منتقل شد و بانک مرکزی عمان این مبلغ را به حساب بانک مرکزی ایران واریز کرد که با هر ارزی قابل برداشت است.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.03.2022
امیرعبداللهیان منکر ارتباط بین پرداخت بدهی انگلیس به ایران و آزادی شهروندان دو تابعیتی زندانی شد
وزیر امور خارجه اسبق انگلیس در پاسخ به این پرسش که ارزیابی او، در مقام مذاکره کننده اسبق انگلیس، از آخرین وضعیت گفت‌ وگوهای وین چیست اظهار کرد که از نگاه او گفت‌ وگوها به توافق نزدیک شده اما حمله روسیه به اوکراین و تاثیر تحریم‌های وضع شده علیه روسیه، اوضاع را "پیچیده" کرده است.
البته به عقیده استراو تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو نباید تاثیر چندانی در توافق نهایی بگذارد زیرا این سند قرار است توسط کشورهایی امضا می‌شود که تحریم‌های روسیه را اعمال کرده و آن‌ها به اجرای کامل آن متعهد خواهند بود.
وزیر امور خارجه اسبق انگلیس در پاسخ به پرسشی درباره تضامین مورد نظر ایران که ناظر بر عدم تکرار اقدامات غیرقانونی دولت آمریکا باشد هم گفت: "مشکل دولت جو بایدن مانند اوباما این است که برای ارائه تضمین در این زمینه باید برجام به پیمان بین‌المللی تبدیل شود. دلایل ایران برای درخواست تضمین از آمریکا را درک می‌کنم. امیدوارم توافق نهایی در وین هرچه سریع‌تر حاصل شود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала