در ایران چگونه درآمدهای حاصل از فروش نفت خرج می شود؟

© Depositphotos.com / Maxxyustasآیا ایران برای روزه نفتی آماده است؟
آیا ایران برای روزه نفتی آماده است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.03.2022
اشتراک
معاون اول رئیس جمهور ایران بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه و کاهش وابستگی آن به درآمدهای نفتی تاکید کرد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه و کاهش وابستگی آن به درآمدهای نفتی تاکید کرد و اظهار داشت که درآمدهای حاصل از فروش نفت باید صرف سرمایه گذاری در کشور شود.
وی در ادامه افزود: "خزانه در طول تاریخ همواره به عنوان امین حکومت ها مطرح بوده و اگر عملکرد این نهاد مناسب باشد شاهد بالندگی اقتصاد کشور خواهیم بود. در زمان شروع دولت، وضعیت خزانه مناسب نبود، میزان فروش نفت پایین و درآمدهای حاصل از فروش در اختیار دولت قرار نمی گرفت.
ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی در برخی استان ها نامناسب بود و شاهد آمار بالای فوتی ناشی از کرونا بودیم ضمن آنکه دشمنان از یک طرف شرکت های تولید کننده واکسن در کشور را تحریم می کردند تا به تجهیزات و مواد اولیه دسترسی نداشته باشند و از طرف دیگر از واردات واکسن به کشور نیز جلوگیری می کردند.
اعلام زمان پایان بررسی بودجه ۹۸ در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.02.2022
مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه 1401 ایران
هشت میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کل سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده بود که تقریبا تمام آن ظرف چند ماه نخست سال هزینه و به اتمام رسید و به همین دلیل دولت سیزدهم در آن مقطع با مشکل کمبود منابع و اعتبارات مواجه شده بود.
توانستیم ظرف سه ماه فروش نفت را به بیش از یک میلیون بشکه در روز برسانیم و ضمن آزاد کردن بخشی از دارایی های مسدود شده در کشورهای دیگر، ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی را نیز بالا ببریم.
درآمدهای حاصل از فروش نفت باید صرف سرمایه گذاری در کشور شود و باید تلاش کنیم از خام فروشی نفت جلوگیری شود و آن را تا زنجیره های پایین به فراورده تبدیل کنیم تا به ارزش افزوده بیشتر دست یابیم".
معاون اول رییس جمهور با اشاره به گزارش های وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص برنامه های در دست اقدام جهت هوشمند سازی و الکترونیکی شدن فرایندها، گفت: "تا دولت الکترونیک به صورت کامل حاکم نشود، نه از فساد جلوگیری خواهد شد و نه درآمدها و هزینه های دولت به درستی ساماندهی می شود. با الکترونیکی شدن این امور، شاهد جلوگیری از ناترازی مالی و برقراری انضباط مالی خواهیم بود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала