نماینده پارلمان اروپا خطر وقوع "فاجعه هسته ای جدید" در اوکراین را منتفی ندانست

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر واکنش اتحادیه اروپا به برنامه ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم
واکنش اتحادیه اروپا به برنامه ایران برای غنی سازی ۶۰ درصدی اورانیوم - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.03.2022
اشتراک
ونگلیس میماراکیس، نماینده پارلمان اروپا از یونان اعتراف کرد که در شرایط رویدادهای فعلی در اوکراین، ممکن است یک "فاجعه هسته ای جدید" رخ دهد. این سیاستمدار در پبام خود به کمیسیون اروپا نظر خود را در این زمینه بیان کرد.
به گزارش اسپوتنیک، این نماینده پارلمان اروپا گفت در حال حاضر نیروگاه هسته ای زاپراژونیا که یکی از بزرگترین نیروگاه های اروپا است، "در معرض خطر است." در این رابطه، میماراکیس گفت خطر وقوع یک "فاجعه هسته ای جدید" در اوکراین را نمی توان منتفی دانست.
ونگلیس میماراکیس خاطرنشان کرد: علاوه بر این، تعدادی نیروگاه هسته ای قدیمی دیگر نیز در این کشور وجود دارد.
به گفته میماراکیس، در صورت بروز حادثه در هر یک از این تأسیسات، "در وهله اول اتحادیه اروپا متضرر خواهد شد".
اوکراین: کنترل مدیریت نیروگاه ‌اتمی زاپروژیا توسط نیروهای مسلح روسیه انجام می شود  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2022
اوکراین: کنترل مدیریت نیروگاه ‌اتمی زاپروژیا توسط نیروهای مسلح روسیه انجام می شود
این سیاستمدار از کمیسیون اروپا پرسید که آیا قصد دارد اقداماتی را برای محافظت از نیروگاه های هسته ای اوکراین و اطمینان از تعمیر و نگهداری منظم آنها انجام دهند. این نماینده پارلمان اروپا ابراز اطمینان کرد که این کار به کاهش خطر بروز اوضاع اضطراری کمک خواهد کرد.
آندری کوشکین کارشناس نظامی روس در مصاحبه با شبکه "راشا تودی" اظهار داشت که مقامات فعلی کی یف در مورد موضوع تضمین امنیت در نیروگاه های هسته ای واقع در خاک این کشور کاملاً غیرمسئولانه عمل می کنند.
به عنوان مثال، در جریان عملیات ویژه روسیه در اوکراین، گزارش ها و اسنادی مبنی بر ساخت سلاح های هسته ای و یک "بمب کثیف" در نیروگاه های هسته ای چرنوبیل و زاپاروژنیا منتشر شدند.
کوشکین افزود، روسیه که اکنون نیروگاه‌های هسته‌ای چرنوبیل و زاپوریژژیا تحت کنترل آن قرار دارند، بیش از سایرین علاقه‌مند به اطمینان از عدم وجود شرایط بحرانی در این تاسیسات است.
به گفته کوشکین، اقدامات نیروهای مسلح روسیه در جریان عملیات ویژه، یک اقدام پیشگیرانه است که امکان سازماندهی یک عمل تحریک آمبر هسته ای در خاک اوکراین را خنثی می کند.
روسیه 24 فوریه عملیات نظامی خود را در اوکراین آغاز کرد. رئیس جمهور ولادیمیر پوتین هدف آن را "حمایت از افرادی که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند" نامید. به گفته وی، برای این منظور، برنامه ریزی شده که "غیر میلیتاریزه کردن و نازی زدایی اوکراین" انجام شود، تا همه جنایتکاران جنگی که مسئول "جنایت های خونین علیه غیرنظامیان" در دونباس هستند، به دست عدالت سپرده شوند.
به گفته وزارت دفاع فدراسیون روسیه، نیروهای مسلح فقط به زیرساخت های نظامی و نیروهای اوکراینی حمله می کنند و هیچ چیز جمعیت غیرنظامی را تهدید نمی کند. با حمایت نیروهای مسلح فدراسیون روسیه، گروه های نظامی جمهوری های مردمی دونتسک و لوهانسک نیز در حال پیشروی هستند. رئیس جمهور روسیه تاکید کرد، اما صحبتی از اشغال اوکراین نیست.
قلمرو اطراف نیروگاه های هسته ای چرنوبیل و زاپروژنیا تحت کنترل نیروهای روسیه در آمده است. پس از هشت سال کانال کریمه شمالی رفع انسداد شد و کار برای بازگرداندن آب به کریمه در حال انجام است. تهاجم در چندین جهت ادامه دارد، کیف از غرب محاصره شده است، نیروهای مسلح روسیه به برتری هوایی بر کل اوکراین دست یافته اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала