وال استریت ژورنال: ایران یک سیستم مالی مخفی برای دور زدن تحریم ها دارد

© Flickr / cafemama Выпуск газеты "The Wall Street Journal"
Выпуск газеты The Wall Street Journal - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.03.2022
اشتراک
وال استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد که ایران یک سیستم مالی مخفی برای انجام معاملات تجاری همراه با دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، وال‌استریت ژورنال به نقل از چند دیپلمات غربی، مقام‌های اطلاعاتی و برخی اسناد گزارش داد که ایران یک سیستم بانکی و مالی مخفی راه‌اندازی کرده است تا سالانه میلیاردها دلار معاملات تجاری را که به دلیل تحریم‌ها از آن منع شده است را انجام دهد.
وال‌استریت ژورنال به نقل از کارشناسان می‌نویسد که این موضوع به ایران کمک کرد تا در برابر محاصره اقتصادی مقاومت کند و مزیتی در مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای داشته باشد.
درخواست مجلس ایران از تیم مذاکره کننده در وین: تحریم روی کاغذ منافع تهران را تامین نمی کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.03.2022
درخواست مجلس ایران از تیم مذاکره کننده در وین: تحریم روی کاغذ منافع تهران را تامین نمی کند
بر اساس این گزارش، در چارچوب سامانه ایجاد شده از حساب‌های بانک‌های تجاری خارجی، شرکت‌های واسط ثبت شده در خارج از ایران، سازمان‌های هماهنگ کننده معاملات ممنوعه و همچنین مرکز تسویه حساب در داخل این کشور استفاده شده است. همه این موارد به تهران اجازه داد تا در برابر فشار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که به دنبال بازگرداندن ایران به برنامه جامع اقدام مشترک ۲۰۱۵ (برجام) بود، مقاومت کند و به تهران زمان داد تا برنامه هسته‌ای خود را حتی در دوره مذاکرات ادامه دهد.
تحریم‌هایی که از سال‌ها پیش علیه تهران اعمال شده است، توسعه اقتصاد ایران را محدود کرده و منجر به فروپاشی واحد پول این کشور، ریال شده است. با این حال، تحلیلگران می‌گویند که توانایی افزایش حجم تجارت به سطوح نزدیک به قبل از تحریم‌ها، به رشد اقتصاد این کشور پس از سه سال کاهش، کمک کرده است.
این روزنامه می‌نویسد: این واقعیت که ایران با موفقیت تحریم‌های تجاری و مالی را دور زده است، نشان می‌دهد که تاثیر تحریم‌های مالی جهانی که آمریکا و اتحادیه اروپا در تلاش هستند آنها را علیه روسیه به علت عملیات نظامی در اوکراین اعمال کنند، چقدر محدود هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала