گزارش و تحلیل

منافع ایران از صادرات به روسیه

© AP Photo / Rafiq Maqboolمنافع ایران از صادرات به روسیه
منافع ایران از صادرات به روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.03.2022
اشتراک
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران بخش بازرگانی سفارت روسیه در ایران از افزایش ۸۲ درصدی تجارت میان ایران و روسیه خبر داد با این افزایش، رقم تجارت دو کشور به ۴ میلیارد دلار رسیده که رقم چندان بالایی برای دو کشور با بازار های وسیع نظیر ایران و روسیه محسوب نمیشود.
این در حالی است که برنامه ریزی های لازم برای تجارت روسیه با کشور همسایه ایران یعنی ترکیه در سال آینده حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است.
آقای دکتر سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
بازار روسیه بازار بزرگی است این بازار با شرایط فعلی فرصت بیشتری برای ایران ایجاد می‌کند و در بسیاری از اقلام که حدود بیش از ۲۰ گروه کالایی است ایران مزیت دارد تا صادرات خود را به روسیه افزایش دهد.
یکی از مسائل مهم ما در تجارت با روسیه پایانه های صادراتی جمهوری اسلامی ایران است اکنون یکی از پایانه های صادراتی مهم ما در مازندران فعال شده و به چرخه صادرات کشور افزوده گشته، بسیار فعالانه تلاش می‌کنیم تا پایانه های صادراتی خود را ارتقا دهیم تا بتوانیم حجم تجارت بالاتری با کشور های شمالی داشته باشیم.
روس سلخوزنادزور: شرایطی برای صادرات غلات روسیه به ایران ایجاد شده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2022
روسیه صادرات غلات به کشورهای اتحادیه اقتصادی اورآسیا را ممنوع کرد
وی افزود:
یکی از راهکار های افزایش تجارت با جهان بهبود و افزایش پایانه های صادراتی، سورتینگ، کنترل کیفیت و بسته بندی های حرفه ای است.
یکی دیگر از راهکار های افزایش تجارت ما تقویت شرکت‌ های مدیریت زنجیره تامین است به عبارتی ما باید ساز و کار های صادراتمان را اصلاح کنیم تا بتوانیم از فرصت ها استفاده کنیم.
وزیر صنعت معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین مشکلات در زمینه صادرات ایران را سواد مقدار، قیمت و کیفیت دانست و بیان کرد:
نمی‌توان امروز بیست تن کیوی ارسال کرد و تا دو ماه دیگر ارسال نشود یا این بار ۱۰ هزار تومان ارسال شود و دفعه بعد ۱۵ هزار تومن ارسال شود و یا دو کیفیت در بار ارسالی وجود داشته باشد.
ابن چالش بر صادرات ما وجود دارد که ثبات در قیمت، تداوم در تامین و در کیفیت را بتوانیم داشته باشیم، این موضوع ساز و کار هایی را می طلبد که راهکار های آن در حال پیگیری است.
هنگامی که ترکیه به اشتباه هواپیمای روسیه را هدف قرار داد و روابط دو کشور تیره و تار شد در این مدت به طور ناباورانه ای صادرات ما به روسیه نسبت به زمان مشابه در سال گذشته آن کاهش پیدا کرد، بسیاری از کالا های صادراتی ما که به روسیه ارسال می‌ شود مشابه کالا های صادراتی ترکیه به روسیه است و رقیب از مدار تجارت خارج شد، کاهش تجارت با روسیه نشان دادیم که نشان دهنده مشکلات صادراتی در محصولات ماست.
آقای دکتر سید رضا فاطمی امین همچنین اظهار داشت:
آذربایجان مانع صادرات ایران به روسیه است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.10.2021
آذربایجان مانع صادرات ایران به روسیه است
درگیری اوکراین و روسیه اثرات منفی بسیاری دارد اما اثرات مثبت آن بر اقتصاد ایران به مراتب بیشتر است، دیگر کشور هایی که روسیه را تحریم کردند مانند آلمان، ایتالیا و ژاپن در مجموع ۸۰ میلیارد دلار صادرات به روسیه داشتند که اغلب این صادرات برای ایران فرصت عرضه آن وجود دارد، یکی از مثال های بیشمار آن کفش است، روسیه پنج میلیارد دلار کفش وارد می‌ کند.
کفش چرم تبریز یا کفش قم همان کیفیت را دارد و با قیمت پایین تر عرضه می‌شود و این موضوع به نفع ما است چرا که قیمت روبل پایین آمد و حتی اگر امکان صادرات کفش های اروپایی به روسیه وجود داشته باشد به دلیل کاهش قیمت روبل قیمت آنها بسیار بالا رفته و با کاهش قیمت روبل کفش ایرانی با همان کیفیت در روسیه ارزان‌ تر عرضه می‌ شود که فرصت تجاری بسیار خوبی برای ایران است.
پیرامون بقیه ی اقلام نیز به طور مشابه همین شرایط را داریم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала