انفجار یک ستاره در فاصله 500 میلیون سال نوری از زمین

© Photo / ESA/Hubble & NASAکهکشان
کهکشان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2022
اشتراک
یک ستاره در فاصله 500 میلیون سال نوری از زمین در یک ابرنواختر با انفجار به پایان عمر خود رسید.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تارنمای " archyde "، ستاره شناسان لحظه انفجار یک ستاره در فاصله 500 میلیون سال نوری از زمین را در یک ابرنواختر ثبت کرده‌اند که پایان عمر آن را نشان می‌دهد.
تصویری جدید که توسط رصدخانه جنوبی اروپا(ESO) ثبت شده است نمایی خیره‌کننده از کهکشان چرخ‌گاری (Cartwheel) را پس از یک انفجار ابرنواختری نمایش می‌دهد.
نور انفجار یک ستاره می تواند ماه ها یا حتی سال ها پس از این رویداد قابل مشاهده باشد، اگرچه در دسامبر 2021 شناسایی شد، انفجار ابرنواختر 500 میلیون سال پیش اتفاق افتاد - و این مدت طول کشید تا نور به زمین برسد.
فرضیه جدیدی برای منشا اکسیژن در زمین ارائه شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.03.2022
فرضیه جدیدی برای منشا اکسیژن در زمین ارائه شد
آنها این ابرنواختر را با نگاهی به تصاویر سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۲۱ شناسایی کردند و دریافتند که این یک ابرنواختر نوع دوم است. یک اَبَرنواَختر نوع دو نتیجه فروریزش سریع و انفجار شدید یک ستاره سنگین است. جرم یک ستاره برای اینکه دستخوش چنین انفجاری شود، باید دستکم ۸ برابر و نه بیشتر از ۴۰ تا ۵۰ برابر جرم خورشید ☉M باشد.
وجه تمایز ابرنواخترهای نوع دوم نسبت به دیگر ابرنواخترها، حضور هیدروژن در طیف‌شان است. SN2021afdx یک ابرنواختر نوع دوم بود که زمانی اتفاق می‌افتد که یک ستاره عظیم به پایان تکامل خود می‌رسد و یک سیاهچاله یا ستاره نوترونی را پشت سر می‌گذارد. ابرنواخترها یکی از دلایلی است که ستاره شناسان می گویند همه ما از غبار ستاره ای ساخته شده ایم، زیرا فضای اطراف خود پر از عناصر سنگین را ترک می کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала