مذاکرات ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای عقد موافقت‌نامه تجارت آزاد

© Photo / IRNAعلیرضا پیمان‌پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران
علیرضا پیمان‌پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.03.2022
اشتراک
علیرضا پیمان‌پاک، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اعلام کرد در این دور ۹ فصل از موافقت‎نامه تجارت آزاد بین طرفین بررسی شد و توافقات لازم در اکثر موارد به عمل آمد.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از برگزاری دور جدید مذاکرات ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از روز دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری خبر داد.
علیرضا پیمان‌پاک با بیان این خبر افزود: در این دور از مذاکرات که هیاتی از اتحادیه اقتصادی اوراسیا در آن حضور پیدا کرده بود، نمایندگان دستگاه‌های مختلف با هدایت سازمان توسعه تجارت ایران مذاکرات سه روزه خود را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا جهت عقد موافقت‌نامه تجارت آزاد انجام دادند. نمایندگان پنج کشور عضو اوراسیا شامل کشورهای روسیه، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس از طریق ویدیو کنفرانس در مذاکرات مشارکت داشتند.
پرچم ارمنستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.01.2022
قول ایروان به تهران برای کمک به توسعه همکاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا
پیمان‌پاک ادامه داد: مذاکرات از صبح دوشنبه تا چهارشنبه ادامه پیدا کرد و در طول این مذاکرات نمایندگان دستگاه‌ها از ایران و نمایندگان اتحادیه اقتصادی اوراسیا 9 فصل از این موافقت‎نامه را مرور کردند و موارد اختلافی را مورد بررسی مجدد قرار داده و توافق لازم در اکثر موارد به عمل آمد.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: موارد اختلافی معدودی باقی مانده که طرفین پس از انجام مشورت‌های داخلی در دور بعدی راجع به آنها تصمیم‌گیری خواهند کرد.
در این دور از مذاکرات برای اولین بار فهرست‌های کالایی اولیه دو طرف مرور و مبادله شد و بنا شد در دور بعدی جزئیات فهرست‎های کالایی مورد بحث و تبادل نظر بیشتر قرار گیرد.
پیمان‌پاک افزود: موافقت‌نامه تجارت ترجیحی که پس از سه سال مذاکره سر انجام در 27 اردیبهشت سال 97 به امضا رسید پس از تصویب مجالس طرفهای توافق از 5 آبان 1398 اجرایی شده است. این موافقت‎نامه 3 ساله است و تا آبان 1401 اجرایی خواهد بود.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در این موافقت‌نامه پیش‌بینی شده بود مذاکرات بین ایران و 5 کشور عضو اتحادیه اوراسیا برای تبدیل موافقت‌‎نامه تجارت ترجیحی به تجارت آزاد از 5 ابان سال 1399 آغاز شود.
پیمان‌پاک افزود: بیش از یک سال است که سازمان توسعه تجارت ایران مذاکرات خود را با اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای عقد موافقت‌نامه تجارت آزاد آغاز کرده و در دور مذاکراتی که در تهران برگزار شد، در طول 23 تا 25 اسفندماه متن موافقت‌نامه تجارت آزاد تا حد زیادی نهایی شد و دو طرف لیست‌های کالایی خود را با هم مبادله کردند.
وی گفت: مقرر شد مذاکرات با جدیت ادامه پیدا کند و پیش از اتمام سال میلادی جاری به اتمام برسد. همچنین دور بعدی مذاکرات بناست در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و با حضور هیات ایرانی در اردیبهشت سال آتی برگزار شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала