کشف هاله عظیم و غول پیکر در اطراف یک کهکشان کوتوله

© Photo / ESA/Hubble & NASAکشف هاله عظیم و غول پیکر در اطراف یک کهکشان کوتوله
کشف هاله عظیم و غول پیکر در اطراف یک کهکشان کوتوله - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.03.2022
اشتراک
ستاره شناسان فرانسوی هاله ای ستاره ای در اطراف یک کهکشان کوتوله در صورت فلکی کوره پیدا کردند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه arXiv، ستاره شناسان رصدخانه پاریس در فرانسه یک کهکشان کروی کوتوله در صورت فلکی کوره را مطالعه کرده و دریافتند که این کهکشان دارای هاله ستاره ای گسترده ای به وسعت بیش از 17000 سال نوری است.
کهکشان کوتوله فورناکس که در سال 1938 کشف شد، دومین کهکشان کروی شکل کوتوله درخشان (dSph) در مجاورت کهکشان راه شیری است. در فاصله حدود 460 هزار سال نوری از زمین قرار دارد و دارای شش خوشه کروی است. در مقاله ای جدید، دانشمندان نتایج مشاهدات انجام شده با استفاده از تلسکوپ فضایی گایا را برای تخمین جمعیت غول های سرخ در کهکشان ارائه کردند.
کشف کهکشان رادیویی جدید  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.03.2022
کشف کهکشان رادیویی جدید
محققان شکافی را در نمای چگالی کهکشان شناسایی و ترکیبی شبیه هاله ستاره ای به دلیل مورفولوژی تقریباً متقارن آن پیدا کردند. جرم آن حدود 10 درصد از جرم کل کهکشان تخمین زده می شود. داده ها همچنین نشان می دهد که اندازه واقعی کهکشان کوتوله فورناکس می تواند حتی بزرگتر از 17.6 هزار سال نوری باشد.
ستاره شناسان حدس می زنند که هاله ستاره ای نسبتا غول پیکر ممکن است به دلیل انبساط اخیر ستاره ها در کهکشان باشد. چنین سناریویی نشان می‌دهد که هاله راه شیری با گاز منتشر و یونیزه شده پر شده است که محیط اطراف کهکشانی (CGM) را تشکیل داده و کهکشان‌های همسایه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
هاله کهکشانی از گازهای داغ کمیاب، ستارگان و ماده تاریک تشکیل شده ا و بسیار فراتر از قسمت مرئی کهکشان گسترش یافته است. بنابراین، هاله راه شیری تا 80000 پارسک از مرکز امتداد دارد و تنها چند درصد از کل تعداد ستاره های کهکشان را در خود دارد. این کهکشان شامل چند کهکشان کوتوله است که تحت تأثیر نیروهای گرانشی کهکشان راه شیری هستند و به تدریج فرو ریخته و جریان های ستاره ای را تشکیل می دهند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала