ملاک انتخاب همسر دختران ایرانی شغل و درآمد است +ویدئو، عکس

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / ازدواج
ازدواج  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2022
اشتراک
گزارش‌های میدانی و در سطح شهر نشان می‌دهد دختران ایرانی اصلی‌ترین ملاک انتخاب همسر آینده‌ی خود را شغل و درآمد عنوان می‌کنند.
به گزارش اسپوتنیک، در حالیکه طبق آمار، ۶۰ درصد جوانان ایرانی ازدواج را امری ضروری می‌دهند اما ملاک همسر دلخواه غالب دختران این سرزمین "شغل" و "درآمد" است. حدیث میرزامحمدی، پژوهشگر حوزه علوم اجتماعی در رابطه با میانگین سن مطلوب برای ازدواج جوانان ایرانی گفت: "سن مطلوب برای ازدواج آقایان را حدود ۲۸ سال و برای خانم‌ها حدود ۲۳ سال می‌دانند و سنین بالا برای ازدواج چندان مورد توجه نیست اما در عین حال عملا شاهد افزایش سن ازدواج و تجرد هستیم و در واقع نوعی فاصله بین ارزش‌ها و عمل جوانان در حال شکل گیری است."
وی همچنین معتقد است ایجاد تغییرات در سن ازدواج، بیش از آنکه برآمده از نگرش مردم باشد ناشی از شرایط بیرونی مانند مسائل اقتصادی و اجتماعی جامعه است که ابزارهای لازم برای اهداف جوانان در اختیارشان قرار نمی‌دهد و از این رو ممکن است هرچه به جلو حرکت کنیم فاصله بین ارزش‌ها و رفتارهای جوانان بیشتر شود. از طرفی مهم‌ترین دلیل پسران جوان برای ازدوج نکردن، "بالابودن هزینه زندگی مشترک" و" نداشتن شغل می‌باشد و طبق آمار بدست آمده نزدیک به ۶۰ درصد دختران نیز مهم‌ترین دلیل تجردشان را نیافتن همسر دلخواه عنوان کرده‌اند که با توجه به ملاک‌های مهم‌شان برای ازدواج، درصد قابل توجهی از شرایط مورد نظر آنها برای دلخواه بودن همسر به ملاک "شغل و درآمد" مناسب اختصاص دارد.
میرزا محمدی با استناد به داده‌های یاد شده اینطور گفت که هرچه سن جوانان مجرد بالاتر می‌رود و تعداد سال‌های بیشتری از تجرد آن‌ها می‌گذرد، تمایل آن‌ها به ازدواج کمتر می‌شود، ضمن اینکه ۴.۳ درصد از جوانان در پاسخ به این سوال که "در مورد ازدواج در آینده چه تصمیمی دارید؟" گفته‌اند اصلا ازدواج نخواهند کرد که این میزان بین پسرها ۵.۲ درصد و بین دخترها ۳.۵ درصد بوده است. ۲۵.۲ درصد نیز مطمئن نبوده‌اند که ازدواج کنند و ۶۸.۳ درصدگفته‌اند یک‌روزی ازدواج خواهند کرد.
کاربران بسیاری عدم تمایل جوانان را نداشتن شغل و درآمد مناسب و شرایط بد معیشتی و اقتصادی در جامعه‌ی ایران می‌دانند.
این کاربران با کنایه و خشم عنوان می‌کنند هرازگاهی متن‌ها و ابلاغیه‌ها شهروندان را تشویق به فرزندآوری می‌کنند که این خود با توجه به شرایط حاکم و نامناسب جوانان آنان را بیشتر خشمگین می‌کند و از تمایل آنان به ازدواج می‌کاهد چراکه این موضوع نشدم نی‌دهد مسئولان به جای اینکه مسائل مربوط به جوانان را حل کنند و به آنها تسهیلات دهند مدام از فرزندآوری صحبت می‌کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала