گزارش و تحلیل

روسیه مشتاق تجارت با ایران

© Sputnik / Shiva Abshenasروسیه مشتاق تجارت با ایران
روسیه مشتاق تجارت با ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2022
اشتراک
کشور روسیه چهاردهمین کشور پرجمعیت جهان با بالغ بر ۱۴۴ میلیون نفر جمعیت است که به دلیل آب و هوای سرد برای تولید مایحتاج اولیه زندگی جمعیت خود نیازمند واردات است
روسیه در سال ۲۰۱۹ میلادی، موفق به صادرات نزدیک به ۴۲۶ میلیارد دلار به دیگر کشور های جهان شده‌ است و در همین سال چیزی نزدیک ۲۴۷ میلیارد دلار، کالا از دیگر کشور ها وارد کرده‌ است، که عمده ی آن را محصولات غذایی، کشاورزی، پزشکی، بهداشتی، آرایشی، مواد غذایی حلال، محصولات شیمیایی، مواد معدنی و فلزات اساسی تشکیل میدهد.
اما به‌طور کلی مبادلات بازرگانی ایران و روسیه درصد بسیار پایینی از مبادلات بازرگانی خارجی بزرگترین کشور جهان را تشکیل می‌دهد که با ایران از طریق دریای خزر مرز دریایی دارد، برای نمونه بر اساس آمار رسمی، ایران و روسیه در سال ۲۰۱۹ یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار مبادلات بازرگانی داشته‌ اند که یک میلیارد و ۱۹۸ میلیون دلار آن را صادرات به ایران و ۳۹۲ میلیون دلار را واردات از ایران شامل می‌شود.
البته رقم مبادلات دو کشور پیشتر در سال ۲۰۱۰ به بیش از سه و نیم میلیارد دلار رسیده بود.
از سوی دیگر در میان شرکای اصلی ایران تنها روسیه است که به رغم تحریم‌ ها تجارت خود با جمهوری اسلامی ایران را به شدت افزایش داده است.
دیدار وزرای خارجه روسیه و ایران در مسکو + تصاویر - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.03.2022
دیدار وزرای خارجه روسیه و ایران در مسکو + تصاویر
روسیه در نیمه اول ۲۰۱۸ تنها ۳۲۰ میلیون دلار واردات از ایران داشت، اما در دوره ی مشابه ۲۰۱۹ این رقم به ۵۴۰ میلیون دلار رسیده است. صادرات روسیه به ایران نیز از ۶۳۰ میلیون دلار به ۱ میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار اوج گرفته است.
عمده واردات ایران از روسیه با ۲.۶ میلیون تن به ارزش بیش از یک میلیارد دلار به محصولات غذایی و البته کالاهای اساسی اختصاص دارد؛ به طوری که بیش از ۶۹۴ میلیون دلار گندم، ۷۲.۲ میلیون دلار ذرت و یا جو و دانه های سویا وارد شده است.
همچنین بین واردات از روسیه کالاهایی مانند روغن دانه‌های آفتابگردان، اقلام نیمه صنعتی و مواد اولیه، چوب، کاغذ روزنامه و حدود ۹.۱ میلیون دلار اقلام دارویی دیده می شود.
حدود ۶۰ درصد صادرات ایران به روسیه محصولات کشاورزی، شیلات و مواد غذایی است که ۵۰۱.۵ هزار تن به ارزش ۲۹۱.۴ میلیون دلار را به خود اختصاص داده است. در بین اقلام صادراتی به روسیه می‌توان به ۲۰ میلیون دلار فلفل، ۴۶ میلیون دلار پسته، ۱۶.۵ میلیون دلار انگور و یا کالاهای دیگری مثل مواد معدنی، سنگ آهن و یا مواد شیمیایی نیز اشاره کرد.
اخیراً بخش بازرگانی سفارت روسیه در ایران از افزایش ۸۲ درصدی تجارت میان جمهوری اسلامی ایران و روسیه خبر داد که بر اثر این افزایش رقم تجارت دو کشور به چهار میلیارد دلار رسید.
لوان جاگاریان سفیر فوق العاده و تام الاختیار فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
هنگامی که در سال ۲۰۱۶ ترکیه هواپیمای روسیه را مورد هدف قرار داد ما به طور موقت ترکیه را تحریم کردیم.
من با آقای فکری معاون محترم وزیر اقتصاد صحبت کردم به او گفتم که ما بسیار تلاش کردیم تا ایران در آن دوره جای ترکیه را بگیرد اما این موضوع اتفاق نیفتاد و علت آن بسته بندی بود.
سفارت روسیه در ایران از لغو موقتی تمامی پروازهای آئروفلوت به ایران خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2022
سفارت روسیه در ایران از لغو موقتی تمامی پروازهای آئروفلوت به ایران خبر داد
بارها به طرف های ایرانی خود نیز اعلام کردیم که می توانیم در سواحل خزر کارخانه‌ ای را ایجاد کنیم جهت بسته بندی محصولات و صادرات میوه و سبزی از جمهوری اسلامی ایران به روسیه، اما متاسفانه از طرف ایرانی امکان‌ پذیر نشد.
سفیر فوق العاده و تام الاختیار فدراسیون روسیه در جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان کرد:
برای مثال مدتی واردات فلفل دلمه ای ایران به روسیه ممنوع بود بسیار تلاش کردیم و با دوستان خود از وزارت کشاورزی روسیه و سفارت ایران در روسیه همکاری کردیم تا مجوز مجدد صادر شود، هیئتی چند نفره برای تایید کیفیت از روسیه به ایران آمدند و از گلخانه های واقع در تبریز، مازندران و اصفهان بازدید کردند و پس از بازگشت به روسیه مجدد مجوز واردات فلفل دلمه ایرانی به روسیه صادر شد و من واقعا از این موضوع خرسندم.
مثال دیگر من خامه است، یکی از محصولات لبنی که از ایران به روسیه صادر میشود.
خامه‌ ی یکی از شرکت های لبنیاتی ایران مورد تایید هیئت نظارت ما نبود اما خامه ی تولید شده توسط شرکتی دیگر کاملا مورد تایید قرار گرفت بنابراین به طور کلی با محصولات ایرانی مشکلی وجود ندارد یعنی حتی اگر محصول یک شرکت مورد تایید نباشد شرکت دیگری وجود دارد که محصولاتش مورد تایید بهداشت روسیه باشد یا میتوان با اصلاحاتی جزیی کیفیت محصولات را به حد مطلوب رساند.
وی در ادامه افزود:
ما بسیار مشتاقیم که با ایران تجارت گسترده‌ تری داشته باشیم، اگر یک کشور روسیه را تحریم می کند ما قطعاً باید از ظرفیت‌ های خود در بالاترین حد ممکن استفاده کنیم تا از کشور دوست خود واردات داشته باشیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала