عدم استقبال عمومی از پیام‌رسان بومی در ایران

© Photo / MOHAMMAD RASOUL KAZEMIپیام رسان
پیام رسان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.03.2022
اشتراک
وزیر ارتباطات ایران: نهادهای نظارتی اجازه دسترسی به داده‌ها را ندارند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات با دادن این اطمینان که اطلاعات شخصی مردم در پیام‌رسان‌های داخلی حفظ می‌شود، تاکید کرد که حتی نهادهای نظارتی اجازه دسترسی به داده‌ها را ندارند و برای این نهادها با داشتن حکم از قضات ویژه‌ای که منصوب مستقیم رییس قوه هستند و در موارد خاص با مجوز رییس قوه دسترسی‌ فراهم می‌شود.
"پیام‌رسان بومی" از آن دست مسائل حوزه ارتباطات است که برخلاف خدمات بومی مانند نقشه و مسیریاب، سرویس حمل و نقل و فروش اینترنتی، نتوانسته با استقبال عمومی رو به رو شود.
طرح حمایت از پیام‌رسان‌ها در قالب ۲ فاز و از حدود چهار سال قبل آغاز شد، اما موانع سر راه پیام‌رسان‌ها صرفا مالی و زیرساختی نیستند. عمده دلیلی که باعث عدم رغبت مردم برای حضور در این پلتفرم‌ها بیان می‌شود، بعد روانی و فرهنگی است.
جلسه جنجالی شاخ‌های مجازی در وزارت ورزش و جوانان +عکس، ویدئو - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.01.2022
جلسه جنجالی شاخ‌های مجازی در وزارت ورزش و جوانان +عکس، ویدئو
وی در ادامه افزود: "چنین اتفاقی ممکن نیست رخ بدهد و در مواقع خاص نیز این دسترسی با شرایط و ضوابط سختگیرانه‌ای انجام می‌شود.
یکی از مواردی که باعث عدم رغبت مردم به استفاده از پیام‌رسان‌های بومی شده، نبود قانون در این فضا است. برای رفع این خلاء، لایحه حفاظت از داده‌های شخصی کاربران را که در دولت گذشته تهیه شده است، به روز می‌کنیم و آن را به سرعت از طریق کارگروه اقتصاد دیجیتال که به عنوان مسیر ویژه برای مصوبات این حوزه در دولت تشکیل شده است، به مجلس می فرستیم.
خیال مردم از بابت حفاظت از داده‌های‌شان راحت باشد. حتی نهادهای امنیتی نیز صرفا با داشتن حکم قاضی از قضات ویژه‌ای که منصوب مستقیم رییس قوه هستند و در موارد خاص با اذن رییس قوه قضائیه طبق اصل ۲۵ قانون اساسی می‌توانند به داده‌ها دسترسی پیدا کنند.
حتی نهادهای نظارتی نیز اجازه دسترسی به داده‌های مردم را ندارند. من به عنوان وزیر ارتباطات به مردم این اطمینان خاطر را می‌دهم که وضعیت چنین است و خیال‌شان بابت حفاظت از داده‌ها راحت باشد.
احمدی نژاد به عرصه ی رقابت های ریاست جمهوری ایران وارد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.03.2022
تصویر یکی از روسای جمهور ایران روی جعبه میکروفن برند مطرح خارجی+عکس
بر اساس طرح کلان شبکه ملی اطلاعات، ۵۳ تکلیف در حوزه شبکه ملی اطلاعات وجود دارد که یکی از آن‌ها در لایه خدمات پایه کاربردی، بحث پیام‌رسان‌های بومی است. شبکه ملی اطلاعات ۲ بال اصلی دارد که یکی از آن‌ها ایجاد یک شبکه پرسرعت و پایدار در سراسر کشور است. زمانی می‌توانیم بگوییم یک شبکه پرسرعت و با کیفیت در کشور وجود دارد که در لایه دسترسی ارتباطات سیار رشد کنیم و ارتباطات ثابت نیز مبتنی بر فیبر باشد. برای دسترسی به سرعت‌های چند ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه باید ظرفیت‌های این حوزه افزایش پیدا کند.
معماری شبکه ملی اطلاعات، باید به گونه‌ای اصلاح شود که بسته‌های ارتباطی ناشی از تراکنش مردم با حداقل تاخیر به دست‌شان برسد. اکنون حدود ۹۸ درصد ترافیک کشور در تهران مدیریت می‌شود و اگر یک نفر از تهران قصد برقراری تماس تصویری (در بستر پلتفرم داخلی) با استان دیگر داشته باشد، این ترافیک باید به تهران بیاید و برگردد.
بخش دیگر خدمات، مربوط به بخش خصوصی و عمومی است. به این معنی که مردم تمام نیازهای خود را با یک مرتبه وارد شدن در هر سامانه‌ای دریافت کنند و نیاز نباشد تا برای هر خدمت یکبار نام کاربری و رمز عبور وارد کنند. برای دستیابی به این هدف، چند اپراتور ارائه خدمت شکل خواهند گرفت تا خدمات به صورت تجمیعی در اختیار مردم قرار بگیرد.
اینترنت همراه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2022
سرعت اینترنت همراه در ایران به ۲۵.۱۸ مگابیت رسید
لایه بعدی شبکه ملی اطلاعات خدمات پایه کاربردی است. پیام‌رسان، موتور جستجو، نقشه و مسیریاب از جمله خدمات پایه کاربردی است که تا جای ممکن باید وابستگی در آن را به حداقل برسانیم.
وجود چند ۱۰ میلیون کاربری که در حوزه خرید و فروش اینترنتی فعال هستند و حتی نام سایت‌های مشابه خارجی را نمی‌دانند، نشان می‌دهد ما ظرفیت‌های خوبی در این حوزه داریم و همین اتفاق باید در مقوله پیام‌رسان‌ها رخ دهد.
پیام‌رسان‌ها نیاز به حمایت دارند. باید برای آن‌ها مزیت‌های نسبی فراهم شود تا بتوانند خدمات خوبی را در محدوده جغرافیایی خودمان به مردم ارائه دهند. برنامه ما این است که مردم بخشی از خدمات را از طریق پیام‌رسان‌های بومی دریافت کنند. ایجاد مزیت رقابتی نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی باعث ایجاد رغبت در مردم می‌شود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала