یخ های اقیانوس منجمد شمالی ذوب می‌ شوند

© Sputnik / Pavel Lvov /  مراجعه به بانک تصاویر یخ های اقیانوس منجمد شمالی ذوب می‌ شوند
یخ های اقیانوس منجمد شمالی ذوب می‌ شوند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.03.2022
اشتراک
هشدار دانشمندان نسبت به تغییرات جوی: احتمال دارد اقیانوس منجمد شمالی برای اولین بار در تابستان سال ۲۰۳۵ بدون یخ باقی بماند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از سی‌ نت، تحقیقات انجام شده توسط ناسا با استفاده از مشاهدات دو ماهواره آیس ست-۲ و کریوست-۲ نشان می‌دهد که اقیانوس منجمد شمالی بیش از یک سوم حجم یخ دریای زمستانی خود را طی دو دهه‌ اخیر از دست داده است و بخش عمده‌ از دست رفتن یخ‌ ها به این دلیل بوده که یخ‌ های پایدار که یخ‌ های چند ساله نیز نامیده می‌ شوند و چندین فصل دوام دارند با یخ‌ های فصلی نازکتر که به طور کامل در تابستان ذوب می‌ شوند، جایگزین شده‌اند.
براساس این مقاله که در مجله‌ "Geophysical Research Letters" منتشر شده است، نشان می‌دهد که ۱.۵ فوت(۴۵ سانتی‌ متر) از ضخامت یخ‌ های چند ساله طی یک بازه زمانی سه ساله از سال ۲۰۱۹ که ماهواره آیس ست-۲ کار خود را شروع کرد تاکنون کم شده است. صحرا کاچیمی نویسنده اصلی این مطالعه از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا می‌گوید: ما انتظار این میزان کاهش در سه سال را نداشتیم.
در این مطالعه از رادار ماهواره‌ ای و لیدار برای اندازه‌ گیری ضخامت یخ و عمق برف استفاده و مشخص شد که تخمین‌ های قبلی ضخامت یخ دریا تا ۲۰ درصد بیش از حد تخمین زده بودند.
به طور کلی تغییر از یخ‌ های چند ساله به یخ‌ های فصلی از آخرین اثراتی است که تغییرات جوی بر قطب گذاشته است.
شمالی‌ ترین بخش‌ های کره زمین در مقایسه با سایر مناطق، فشار سنگین گرمایش جهانی را احساس کرده‌اند، به طوری که برخی از مقامات شاهد قرار گرفتن قطب در وضعیتی کاملاً متفاوت هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала