گزارش و تحلیل

وزیر فرهنگ و ارشاد ایران: انحصار طلبی غرب با تحریم رسانه‌های روسیه عیان شد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران
محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2022
اشتراک
جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی اخیرا در یک کنفرانس مطبوعاتی در شهر بروکسل، پایتخت بلژیک، اعلام کرد که اتحادیه اروپا تصمیم گرفته فعالیت شبکه خبری آر تی روسیه و خبرگزاری اسپوتنیک روسیه را ممنوع کند.
اسپوتنیک - بورل هدف از اقدام اتحادیه اروپا در ممنوعیت فعالیت این دو رسانه روسی را تلاش برای مبارزه با گمراه سازی عنوان کرد و در این باره اظهار داشت:
امروز از طریق جلوگیری از پخش آر تی و اسپوتنیک در اتحادیه اروپا، یک گام قاطع برای بستن منبع دستکاری اطلاعات از سوی روسیه در اروپا برمی داریم.
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در این کنفرانس مطبوعاتی ضمن اعلام این که اتحادیه اروپا فعالیت شبکه خبری آر تی و خبرگزاری اسپوتنیک و شرکت های وابسته به آنها در کشور های عضو اتحادیه را ممنوع خواهد کرد، از آنها به عنوان بازوی رسانه ای کاخ ریاست جمهوری روسیه (کرملین) نام برد و مدعی شد که از این پس نمی توانند دروغ های خود برای توجیه جنگ ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری این کشور علیه اوکراین را پخش کنند.
شرط یوتیوب برای فعالسازی دوباره حساب ترامپ  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.03.2022
کانال‌های گروه رسانه‌ای "راسیا سیگودنیا" در یوتیوب مسدود شدند
از سوی دیگر، مارگاریتا سیمونیان، سردبیر شبکه خبری آر تی و خبرگزاری اسپوتنیک نیز خاطر نشان ساخت که ممنوعیت پخش این دو رسانه روسی در اتحادیه اروپا تاثیری روی فعالیت آنها نخواهد داشت چرا که به کار کردن در شرایط تنگنا و تحت فشار مدعیان آزادی عادت کرده اند.
سیمونیان در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر در این باره نوشت:
در رابطه با ممنوعیت پخش آر تی و اسپوتنیک در اتحادیه اروپا، به طور رسمی اعلام می کنم هیچ کارمندی که صادقانه کار می کند و به کار خود نزد ما ادامه می دهد، در هیچ کشوری اخراج نخواهد شد.
همچنین کانادا نیز از پخش برنامه های آر تی خودداری کرد و از سوی دیگر متا، گوگل، مایکروسافت و یوتیوب طی روزهای اخیر اقداماتی انجام دادند تا رسانه‌های روسی نتوانند از طریق پلتفرم‌های آنها تبلیغ و درآمدزایی کنند و همچنین صفحات کاربری این رسانه ها در فضاهای مجازی مرتبط را در سراسر اروپا مسدود کردند.
اخیرا نیز در اقدامی عجیب فیسبوک و اینستاگرام بر خلاف قوانین خود به اشتراک گذاری محتوای آزار روس ها در سراسر جهان، شکنجه ی سربازان روس و شعار های ضد روسیه را بدون مانع اعلام کردند.
TikTok - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.03.2022
تیک‌تاک دسترسی به "آر تی" و "اسپوتنیک را در اتحادیه اروپا محدود کرد
آقای دکتر محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
این تحریم رسانه ای نشان‌ دهنده خوی انحصارطلبی کشور های غربی و آمریکایی دارد
آنها که به راحتی در مورد جریان آزاد اطلاع‌ رسانی تاکید می‌کنند و کشور های دیگر را به ناحق مورد هجمه ی نقض آن قرار می‌دهند، اکنون خود ناقض روند آزاد اطلاع رسانی در رسانه ها هستند.
وی ضمن تاکید بر این نکته که تحریم رسانه‌ های روسی نشان‌ دهنده انحصار طلبی غرب در روند خبرسازی و اطلاع رسانی است افزود:
با این تحریم رسانه‌ ای که برای اسپوتنیک و آرتی، رسانه‌ های روسیه ایجاد شده به خوبی نقض جریان آزاد اطلاع‌ رسانی را توسط کشور های غربی مشاهده می‌کنیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان کرد:
ما مطمئنیم که این ادعا های پوشالی مبنی بر آزادی اطلاع رسانی که خبرگزاری ها و جریان های غربی مطرح می کنند در این نوع مواقع خود را نشان میدهد بی ارزش بودن ادعای جریان آزاد اطلاع‌ رسانی توسط کشور های اروپایی و آمریکا در این مورد به خوبی خود را نشان داد.
چه اشکالی وجود دارد که رسانه ها فعال باشند، گزارش دهند و در جریان اطلاع رسانی اقدامات جدی انجام دهند.
این انحصار طلبی و حذف صدای رقیب تنها از دست کشور های غربی و حامیان آنها بر می‌آید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала