گزارش و تحلیل

آیا ممنوعیت واردات نفت ایران به آمریکا تصویب می شود؟

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم آمریکا ممنوع داگلاس دی‌سی-3 هواپیمای دوموتوره
پرچم آمریکا ممنوع داگلاس دی‌سی-3 هواپیمای دوموتوره - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.03.2022
اشتراک
بلومبرگ نوشت؛ مارکو روبیو، سناتور فلوریدا پیش نویس لایحه ای را برای ممنوعیت واردات نفت به آمریکا از ونزوئلا و ایران تهیه کرده است.
به گفته بلومبرگ، این اقدام به منظور جلوگیری از هرگونه تلاش بالقوه دولت بایدن برای روی آوردن به ونزوئلا یا ایران – در صورت دستیابی به توافق هسته‌ای – برای مقابله با افزایش قیمت نفت خام ناشی از عملیات ویژه روسیه در اوکراین و ممنوعیت واردات نفت روسیه صورت گرفته است.
حال این سوال مطرح نی شود که شانس تایید این طرح تا حد است و اینکه این طرح می تواند نوعی "انتقام" از موضع ایران در قبال روسیه در خصوص وضعیت اوکراین باشد.
سعید میرترابی حسینی، کارشناس اقتصاد سیاسی و نفت، عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی در این خصوص به خبرنگار اسپوتنیک گفت:
در وحله نخست به نظر می آید که در شرایط موجود این طرح شانس زیادی ندارد، با توجه به شرایط روسیه و تحریم های گسترده علیه این کشور، دنیای مصرف کننده ناگزیر است که جایگزین هایی را مد نظر قرار بدهد. البته یک اختلاف های جناحی و سیاسی در آمریکا وجود دارد و طیف جمهوری خواه مقداری خواهان شدت عمل بیشتری علیه ایران هستند ولی دولتی که سر کار قرار دارد و شرایط را کنترل می کند، مسئولیت دارد که به بازار انرژی را تعادل بیشتری بدهد، در نتیجه به نظر من این طرح شانس زیادی برای پیشرفت ندارد. آمریکا در واقع حساب کرده که حداقل مقداری از نفت ونزوئلا و ایران به بازار ها راه پیدا کند. ظاهرا نفت ایران تا حدودی به بازارها وارد می شود.
اما اینکه این موضوع به انتقام از موضع ایران در قبال روسیه در خصوص وضعیت اوکراین باشد، من فکر نمی کنم اینگونه باشد، چون به هر حال یک طیف از جمهوری خواه ها در آمریکا هستند که همیشه طرفدار شدت عمل بیشتر علیه ایران و محدود کردن برنامه های ایران بوده اند و به نظر نمی آید که خیلی به این موضوع ارتباطی داشته باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала