گزارش و تحلیل

پالس‌های پروتکلی تروئیکا از وین

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / مذاکرات وین درباره احیای برجام
مذاکرات وین درباره احیای برجام - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2022
اشتراک
بحث اجرای پروتکل الحاقی توسط جمهوری اسلامی و نظارت‌های ویژه آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز و برگه بازی بین تهران و آژانس بین المللی اتمی بوده است.
اسپوتنیک، فرانسه، انگلیس و آلمان در بیانیه مشترکی خطاب به آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار اجرای پروتکل الحاقی از سوی ایران شدند.
سایت دولت انگلیس گزارش داد: فرانسه انگلیس و آلمان در بیانیه مشترکی خطاب به آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره وظیفه ایران در عمل به تعهدات قانونی مطابق توافق پادمان‌های ان پی تی صادر کردند.
در این بیانیه آمده است: ما به طور کامل از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای راستی آزمایی حرفه‌ای، مستقل و بی‌طرفانه تعهدات پادمانی ایران، و تلاش‌هایش برای شفاف‌سازی کامل اطلاعات مربوط به صحت و جامع بودن اعلامیه‌های ایران مطابق توافق پادمان‌های ان پی تی حمایت می‌کنیم. ما مجدداً بر اهمیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ادامه دادن به کار ارزیابی همه اطلاعات مربوط به پادمان‌های موجود، مطابق با وظایفش تأکید می‌کنیم.
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2022
شمخانی: مذاکرات وین توسط آمریکا هر ساعت پیچیده‌تر می‌شود
این سه کشور اعلام کردند: ما از ایران می‌خواهیم پروتکل الحاقی را دوباره اجرایی و تصویب کند. این یک گام مهم برای اعتماد سازی خواهد بود.
ایران تا چه حد آماده است تا به استقبال از این درخواست تروئیکای اروپا برود؟ آیا سه کشور اروپایی به صورت قانونی خواستار اجرایی شدن پروتکل الحاقی توسط ایران هستند؟ این درخواست کشورهای اروپایی در این بازه زمانی، گام‌ها آخر مذاکرات وین، به چه معناست؟ مجتبی جلال زاده، کارشناس مسائل بین الملل، سیاست آمریکا و سیاست خارجی ایران در این خصوص به خبرنگار اسپوتنیک گفت:
بحث اجرای پروتکل الحاقی توسط جمهوری اسلامی و نظارت‌های ویژه آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همواره یکی از موضوعات چالش برانگیز و برگه بازی بین تهران و آژانس بین المللی اتمی بوده است. حساسیت بالای اجرای پروتکل الحاقی به واسطه اجازه دسترسی گسترده به تاسیسات هسته‌ای همواره مورد نقد سیاستمداران داخلی بوده است. همانطور که می‌دانید پروتکل الحاقی توسط مجلس شورای اسلامی ایران به تصویب نرسیده و در برجام و ماقبل برجام نیز جمهوری اسلامی به صورت داوطلبانه آنرا اجرا می‌کرده است، قید داوطلبانه بدین معناست که هر زمان ایران اراده کند، می‌تواند اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کند؛ چنانکه بعد از خروج ایالات متحده از برجام، با تصویب مجلس شورای اسلامی، پروتکل الحاقی به شدت محدود گردید.
اما به نظر می‌رسد که با توجه به جمیع اخباری که از وین به گوش می‌رسد، یعنی آماده شدن تقریبا ۹۰ درصدی از متن توافقنامه وین و همچنین دود سفیدی که از هتل کوبورگ به چشم می‌خورد، اروپایی‌ها شتابزده عمل می‌کنند، شتابزده بدین معنی که اگرچه طرفین، ایران و ۱+۴ و ایالات متحده حاضر شدند تعهداتی را بپذیرند و یا بازگشت به برجام را تضمین کنند، اما اروپایی‌ها شتاب می‌کنند تا اجرای تعهدات سریعتر از سوی تهران عملی شود، در واقع به مانند بازی که در گذشته به راه انداخته بودند، به دنبال آن هستند که جمهوری اسلامی ایران تمامی تعهدات برجامی و یا احیانا تعهداتی که بر اساس توافق وین لازم‌الاجرا می‌شود را پیش از عمل به تعهدات طرف اروپایی، اجرا کند.
مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2022
ایرلند: در مذاکرات وین باید خیلی زود به توافق رسید
در واقع سابقه نیز نشان داده است که اگرچه تروئیکای اروپایی همراه سیاست‌های ضد برجامی آمریکا در دوران ترامپ نشدند اما در واقع یک نوع بی عملی را پیش گرفته بودند. با بی عملی، اروپایی‌ها در پی خرید زمان بودند تا ترامپ از ریاست جمهوری آمریکا برود و همزمان ایران برجام را ترک نکند.
در فقره اخیر نیز به نظر می‌رسد که در بیانیه تروئیکای اروپا، این کشورها خواستار آن شده‌اند که شورای حکام صلح آمیز بودن و یا پایبندی ایران را به پروتکل‌های الحاقی تایید کند. به صورت جمع بندی باید عرض کنم که این درخواست تروئیکای اروپایی دو پالس را می‌تواند مخابره کند: ۱- توافق در وین بسیار نزدیک است. ۲- به مانند گذشته اروپایی‌ها عجله دارند که ایران تعهدات خود را زودتر از طرف دیگر برجام عملیاتی کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала