هنگام مسمومیت با شوینده‌ها چه اقدامی باید انجام داد؟ +عکس، ویدئو

CC0 / Pixabay / Бутылка с ядом.
Бутылка с ядом.  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2022
اشتراک
آنچه که باید در هنگام خانه تکانی و استفاده از شوینده هایی که ممکن است به شما آسیب برسانند، بدانید.
به گزارش اسپوتنیک، در آستانه روزهای پایانی سال 1400 در ایران و بر اساس سنت قدیمی در این کشور، نظافت و شستشوی خانه‌ها در روزهای پایانی سال صورت می‌گیرد اما باید توجه داشت استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک‌کننده شیمیایی می‌تواند خطرات جبران‌ناپذیری را ایجاد کند.
با توجه به اینکه نزدیک به ۹۰ درصد از مسمومیت‌ها در منازل رخ می‌دهند، لازم است ایمن‌سازی منازل را در نظر گرفت و به نکات ایمنی در استفاده از شوینده‌ها توجه کرد. ابتدا اینکه همیشه در هنگام استفاده از فرآورده‌های شیمیایی و شوینده ابتدا در نور کافی، برچسب روی بسته‌بندی را مطالعه و سپس مصرف کنید. استفاده از مواد شیمیایی در تاریکی می‌تواند خطرناک باشد.
ترکیب مواد شیمیایی مانند جوهر نمک، مواد سفیدکننده و لک‌بر و بخار حاصل و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه‌کننده است .برخی تصور می‌کنند اختلاط مواد سفید کننده و جرم بر، اثر پاک‌کنندگی این ترکیبات را افزایش می‌دهد اما گاز خطرناک حاصل از این اختلاط، منجر به مسمومیت استنشاقی شدید و حتی صدمات برگشت‌ناپذیر در ریه افراد می‌شود و به همین دلیل به هیچ عنوان انواع ترکیبات و پودرها و مواد مایع شوینده، جرم بر و سفیدکننده با هم مخلوط شوند. باید توجه داشت که در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده، پنجره‌ها را باز کنید تا هوا به‌ خوبی در محیط جریان داشته باشد. بسیاری از این ترکیبات بخارات سمی ایجاد می‌کنند که به مخاط دهان، بینی و ریه صدمه می‌زند.
نکات زیر در استفاده از مواد شوینده می‌تواند به سلامت افراد در هنگام خانه تکانی کمک بسیاری کند: ۱. در زمان نظافت سطوح و استفاده از ترکیبات شوینده و پاک‌کننده از دستکش لاستیکی، کفش جلوبسته و در صورت امکان، ماسک استفاده همیشه پس از استفاده از مواد شیمیایی سریعاً درب آن را ببندید و دقت کنید که هیچ ظرف دربسته‌ای از دسترسی کودکان در امان نیست. ۲. درصورتی‌که نزدیکان شما ماده‌ای غیرخوراکی و سمی را بلعید و یا استنشاق کرد، با مرکز اورژانس ۱۱۵ و یا مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم ۱۹۰ تماس بگیرید. ۳. محصولات شیمیایی و شوینده، نفت و بنزین و داروها را همیشه در ظرف اصلی آن نگهداری کنید. هیچ‌گاه این فرآورده‌ها را در ظرف مواد خوراکی (مانند بطری نوشابه) نگهداری نکنید. ممکن است کودکان اشتباهی این مواد را خورده و دچار مسمومیت شدید شوند. ۴. در صورت تماس اتفاقی پوست و یا چشم با مواد شیمیایی و شوینده، هرچه سریع‌تر موضع را با آب فراوان شستشو دهید و در صورت عدم رفع آزردگی موضعی و یا بروز علائم سوختگی، تورم، سوزش و خارش، هرچه سریع‌تر به مرکز درمانی مراجعه شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала