شواهد جدیدی حاکی از وجود آب و باد در مریخ کشف شده است

© AP Photo / CNSAمریخ نورد چینی "ژورونگ"
مریخ نورد چینی  ژورونگ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2022
اشتراک
مریخ نورد چینی "ژورونگ" آثار جدیدی از آب و باد را در نزدیکی دشت اتوپیا در مریخ کشف کرد.
به گزارش اسپوتنیک، تیمی از دانشمندان بین المللی از چین، کانادا و آلمان با استفاده از مریخ نورد ژورونگ شواهد جدیدی مبنی بر وجود آب و باد در مریخ یافته اند. نتایج این مطالعه آنها در مجله Nature Geoscience منتشر شده است.
ژورونگ در ماه مه 2021 به مریخ رسید. از آن زمان، این مریخ نورد موفق شد 450 متر را در منطقه دشت اتوپیا در نیمکره شمالی سیاره در 60 روز مریخی طی کند. کارشناسان معتقدند که این مکان قبلا پر از آب بوده است.
تصاویر جدیدی از سطح مریخ منتشر شدند+عکس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.02.2022
تصاویر جدید منتشر شده از سطح مریخ+عکس
داده‌های دوربین‌های مریخ‌نورد نشان داد که بخشی از دشتی که مریخ نورد از آن عبور کرد، نسبتاً مسطح بود و سنگ‌های کمی داشت. تجزیه و تحلیل نامه های ارسالی از این منطقه همان شاخص هایی را نشان داد که در سایر نقاط کره زمین وجود دارد. با این حال، فیلم به‌دست‌آمده خطوط خرد شده کوچکی را روی سنگ‌ها نشان می‌دهد که احتمالاً در اثر برخورد باد ایجاد شده‌اند. در برخی از سنگ ها، دانشمندان آثاری از فرسایش آبی را نیز یافتند.
کارشناسان در عکس های ارسالی توسط ژورونگ متوجه موج هایی در سطح مریخ شدند که شبیه تپه های شنی در روی زمین بود و ظاهراً بر اثر وزش باد شکل گرفته اند. محققان بر این باورند که به احتمال زیاد، دیگر آنها در این سیاره وجود ندارند.
در فوریه 2022، کارمندان آژانس های فضایی روسیه اروپا تصویر جدیدی از مریخ با بخشی از دشت آرگیر و دهانه هوک منتشر کردند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала