گزارش و تحلیل

آیا کشورهای غربی تحمل تاوان تحریم روسیه را خواهند داشت؟

© AFP 2023 / Daniel Leal کی یف
 کی یف  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2022
اشتراک
آنچه امروزه اوکراین با آن مواجه می باشد دلیل اصلی این می باشد که مقامات اوکراینی تصور می کردند حمایت نظامی تمام قد غرب را پشت خود دارند.
در حالی که آقای زلنسکی تصور می کرد وقتی برای روسیه شاخ و شانه می کشد حمایت نظامی کشورهای غربی را پشت خود دارد، واقعیت ثابت کرد که سر به زنگاه هیچ کدام از این کشورها حاضر نخواهند بود برای اوکراین جان سربازان خود را به خطر بیاندازند.
همه کارشناسان متفق القول هستند آنچه امروزه اوکراین با آن مواجه می باشد دلیل اصلی این می باشد که مقامات اوکراینی تصور می کردند حمایت نظامی تمام قد غرب را پشت خود دارند.
واقعیت امر هم این می باشد که کشورهای غربی علی الخصوص ایالات متحده طی یکی دو هفته اخیر ثابت کرده اند که هدف اصلی شان حمایت از چیزی که از آن به عنوان دمکراسی غربی نام می برند نیست بلکه هدف این بوده که در اروپا آتشی شعله ور شود تا بتوانند به مقاصد سیاسی واقتصادی خود از این آتش برسند.
و اوکراین هم برای غربی ها گوشت قربانی بود که باید این وسط قربانی می شد.
عشق آباد در جستجوی کمک واشنگتن  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.02.2022
پنتاگون: آماده اعزام هزاران نیروی دیگر به جناح شرقی ناتو هستیم
آنها همه به خوبی می دانستند که وقتی امنیت ملی روسیه در خطر باشد بدیهی است روسیه به هیچ وجه و به هیچ بهانه ای در این باره مسامحه نخواهد کرد و به هر شکلی شده امنیت ملی خود را تامین خواهد کرد و خوب معلوم نیست که آقای زلنسکی و دیگر مقامات اوکراینی دانسته اوکراین را وارد چنین منجلابی کردند و یا اینکه ندانسته این کار را کردند؟
حمله تحریم ها و رفتارهای نژاد پرستانه که به یکباره از طرف کشورهای غربی و برخی مجامع بین المللی بر علیه روسیه و ملت روسیه طی دو هفته به یکباره بروز کرد نشان می دهد که دولت روسیه کاملا به شدت جریان نژاد پرستانه که توسط نازی های اروپایی بر علیه روسیه راه اندازی شده بود واقف بود و این نژاد پرستی در اوج خود بود وگر نه قطعا به این سرعت همه این مجامع با همدیگر بر علیه روسیه به این سرعت هماهنگ نمی شدند تا چنین تحریم هایی و رفتارهای خصومت واری را اتخاذ کنند.
نکته قابل تامل در این است که آیا مقامات کشورهای غربی که تحریم های فله ای و نسنجیده بر علیه روسیه وضع کرده اند بررسی کرده اند که این تحریم ها چه قدر به ضرر روسیه و چه قدر به ضرر خودشان خواهد بود.
درست است در وهله اول ممکن است بسیاری تحت تاثیر این تحریم ها تصور کنند که روسیه با فروپاشی اقتصادی مواجه خواهد شد اما آنهایی که با شرایط سیاست اقتصاد جهانی آشنا هستند به خوبی می دانند که روسیه قبل از اینکه تصمیم بگیرد عملیات ویژه خود در اوکراین را شروع کند خود را برای چنین شرایطی آماده کرده.
آنکارا و باکو درباره افزایش صادرات گاز به ترکیه به توافق رسیدند + جزئیات  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2022
فاجعه گازی برای اتحادیه اروپا
امروزه قیمت انرژی در جهان سر به فلک کشیده و برای اولین بار در آمریکا قیمت یک گالن بنزین بالای پنج دلار رفته و در انگلیس قیمت سوخت به صورت میانگین پنج تا شش برابر شده.
آیا به یاد دارید که همین چند سال پیش دولت فرانسه تصمیم گرفت قیمت بنزین را سی درصد افزایش دهد چه شرایطی در این کشور حکم فرما شد و در نهایت دولت مجبور شد از تصمیم خود عقب نشینی کند.
حال تصور کنید که مردم قرار است قیمت سوخت را چند برابر پرداخت کنند.
آیا تصور می کنید جیب مردم حاضر خواهد بود هزینه دمکراسی ای که آقای بایدن ادعای آن را دارد بپردازد؟
البته فعلا روسیه آنها را تحریم نکرده و هنوز انرژی روسیه به آنطرف صادر می شود و روسیه هم چند برابر قبل قیمت سوخت را دریافت می کند.
ولی تصور کنید مثلا اگر روسیه به یکباره تصمیم بگیرد آنها را تحریم کند چه خواهد شد؟
آنچه آنها متوجه نیستند این است که سه لوله عظیم که گاز روسیه را به چین صادر می کند امروزه با شدت تمام در حال صادر کردن گاز هستند و همچنین چینی ها قرارداد خرید چندصد ملیون بشکه نفت روسیه را با این کشور امضا کرده اند.
ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2022
وزارت خارجه چین از نقش سیاست آمریکا در بحران اوکراین صحبت کرد
یعنی خود به خود احتمال آن می رود در صورت ادامه این رفتار خصمانه کشورهای غربی با روسیه به یکباره آنها با قطع شدن صادرات سوخت روسیه مواجه شوند.
آنوقت است که مقامات کشورهای غربی باید ببینند آیا مردم می گذارند آنها روی کرسی خود باقی بمانند یا نه؟
از کشورهای اروپایی گرفته تا کانادا و آمریکا تا استرالیا و ژاپن و ... همه شان با خطر شورش های مردمی مواجه خواهند بود.
مضاف بر همه اینها توجه داشته باشید که امروزه چند ملیون پناهنده از اوکراین به سمت دیگر کشورهای اروپایی رفته اند.
بسیاری از این افراد سالها بود که امیدوار بودند اوکراین عضو اتحادیه اروپا شود تا به این کشورها مهاجرت کنند و امروزه فرصت برایشان فراهم شده که به بهانه شرایط جنگی به دیگر کشورهای اروپایی مهاجرت کنند.
تازه اول کار است.
روسیه اسنادی مبنی بر مطالعات خطرناک بیولوژیک آمریکایی ها در اوکراین کشف کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.03.2022
روسیه اسنادی مبنی بر مطالعات خطرناک بیولوژیک آمریکایی ها در اوکراین کشف کرد
چند صباح دیگر اینها رقبای کاری دیگر شهروندان اروپایی خواهند بود.
کشورهای اروپایی یا مجبور خواهند بود که هزینه های اقامتی این افراد را از جیب بپردازند یا اینکه شغلی برای اینها فراهم کنند.
آنوقت است که باید دید آیا واکنش مردم دیگر کشورهای اروپایی باز هم همراه مقامات سیاسی خواهد بود؟
البته ما فقط درباره انرژی صحبت کردیم ولی فراموش نکنید که امروزه بخش بزرگی از منابع گندم و فلزات و ... در جهان در روسیه قرار دارد و با توقف صادرات این مواد به سمت کشورهای اروپایی قیمت همه چیز از ماشین آلات گرفته تا ساختمان سازی تا ... تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و شهروند اروپایی حتی دنبال نان خود خواهد دوید.
فعلا اول ماجرا است و همه گرم هستند.
چند صباحی صبر کنید تا ببینیم چه طرفی بیشتر متضرر خواهد بود و آنوقت است که باید از کشورهای غربی سوال کرد که همسو شدن با سیاست های متحورانه آمریکا بر علیه روسیه ارزشش اش را داشت و بهتر نبود به جای تقابل با روسیه به تعامل می پرداختند؟
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала