کارشناس چینی : گروه بریکس باید وابستگی خود به دلار را کاهش دهد

© Sputnik / Michael KlimentyevПрезидент России Владимир Путин принимает участие в неформальном саммите БРИКС в рамках саммита G20 в Турции
Президент России Владимир Путин принимает участие в неформальном саммите БРИКС в рамках саммита G20 в Турции - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2022
اشتراک
یک کارشناس اقتصادی چینی از ضرورت کاهش وابستگی گروه بریکس (برزیل، روسیه، هند، آفریقای جنوبی و چین) سخن گفت.
به گزارش اسپوتنیک،خانم لیو یینگ، محقق موسسه تحقیقات مالی چونگیانگ وابسته به دانشگاه خلق چین ابرازعقیده کرد که گروه بریکس در شرایط جدید در عرصه بین المللی می تواند به یک نیروی تثبیت کننده جهانی تبدیل شود و کشورهای عضو آن نیازی به امتناع از همکاری با روسیه به دلیل تحریم های غرب ندارند، برعکس باید تعامل را تقویت کنند، وابستگی خود به دلار را کاهش داده، به محاسبات تجاری با ارزهای ملی رو آورده و و توانایی مقاومت خود در برابر خطرات و ریسک ها را افزایش دهند.
کشورهای غربی در رابطه با اوضاع اوکراین تحریم های جدیدی علیه روسیه وضع کرده اند. چندین بانک بزرگ فدراسیون روسیه، از جمله سبربانک (Sberbank) و VTB، مورد تحریم قرار گرفتند. اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، کانادا و تعدادی از کشورهای دیگر آسمان خود را بر روی هواپیماهای روسیه بسته اند. جذب سرمایه خارجی برای تعدادی از شرکت های دولتی با مشکل مواجه شده است . تحریم هایی برای عرضه محصولات با فناوری پیشرفته به روسیه اعمال شده است. در کرملین اعلام شد، تحریم های غرب بسیار جدی هستند، اما روسیه از قبل برای آنها آماده شده بود، وضعیت فعلی به تجزیه و تحلیل و هماهنگی نهادها به منظور توسعه اقدامات واکنشی نیاز دارد تا منافع فدراسیون روسیه تامین شود. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه پیشتر گفته بود شرکت های غربی که از همکاری با روسیه امتناع می ورزند این کار را تحت فشار شدید انجام دادند، اما روسیه تمام مشکلات اقتصادی را که غرب برایش ایجاد می کند حل خواهد کرد.
دلار آمریکا و شانتاژ جنگ روسیه با اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.02.2022
گزارش و تحلیل
دلار آمریکا و شانتاژ جنگ روسیه با اوکراین
به گفته لیو یانگ، لازم است درک کنیم که توسعه جهان با خطرات زیادی روبرو است، به عنوان مثال، همه گیری کرونا هنوز از بین نرفته ، روند بهبود اقتصادی کند شده است، هنوز فشارهای سه گانه - کاهش تقاضا، شوک عرضه و تضعیف انتظارات وجود دارد و و درگیری بین روسیه و اوکراین و تحریم‌های متعاقب آن علیه فدراسیون روسیه باعث ایجاد ابهام بیشتر در توسعه جهانی شده است.
به گفته وی، در چنین شرایطی، کشورهای بریکس باید نقش مهمی در احیای اقتصاد جهانی و مدیریت جهانی داشته باشند و همچنین نقش تثبیت کننده، موتور و منبع رشد در جهان را بر عهده بگیرند.
وی خاطرنشان کرد، به عنوان مثال کشورهای بریکس بانک توسعه جدید بریکس و صندوق ذخیره بریکس را تأسیس کرده و در سرمایه گذاری در توسعه "سبز" و رسیدگی به تغییرات آب و هوایی در جهان پیشتاز بوده اند.
لیو یانگ تاکید کرد در شرایط متلاطم بین‌المللی کنونی، با افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا و تشدید سیاست‌های پولی، امنیت جهانی انرژی، امنیت غذایی، امنیت زنجیره تامین و ثبات مالی باید در کانون توجه کشورهای بریکس قرار گیرد و اینها حوزه‌هایی هستند که می‌توان نتایج را به دست آورد.
این کارشناس خاطرنشان کرد: اگر کشورهای بریکس بتوانند به پشتیبان قابل اعتمادی در این امور تبدیل شوند، قطعاً به یک نیروی تثبیت کننده در روند رشد .توسعه جهانی تبدیل خواهند شد و در نتیجه وضعیت جدیدی در روابط بین الملل ایجاد می شود.
به عقیده این کارشناس چینی کشورهای بریکس همچنین می‌توانند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و همکاری‌های خود را در زمینه فقرزدایی و نظارت مالی تقویت کنند و مشترکاً یک شبکه امنیتی مالی برای جلوگیری از خروج دلار ناشی از افزایش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا ایجاد کنند.
در عین حال، به عقیده وی، کشورهای عضو بریکس به عنوان اقتصادهای در حال توسعه باید همکاری ها را در زمینه نوآوری تقویت کنند، از فرصت های انقلاب فناوری جدید استفاده کرده و مشترکاً برای مردم کشورهای خود و کل جهان سود برسانند .
این داشمند چینی گفت: کشورهای بریکس هنوز کارهای زیادی در زمینه همکاری های مالی، علمی، فنی، تجاری و اقتصادی و تعامل در حوزه اقتصاد دیجیتال دارند.
به نظر وی، برای مثال، می توان انواع مختلف همکاری های بین دولتی به منظور تسویه حساب های تجاری بین کشورهای بریکس به ارزهای ملی ، و همچنین منطقه ای سازی و بین المللی سازی ارزهای ملی، انتشار اوراق قرضه به ارزهای ملی، کاهش وابستگی به دلار و افزایش توانایی مقاومت در برابر خطرات و ریسک ها را ذکر کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала