گزارش و تحلیل

تحریم روسیه باخت-باخت است

© Fotolia / Alexkichآغاز کار تشدید تحریم های وزارت دارایی آمریکا علیه روسیه
آغاز کار تشدید تحریم های وزارت دارایی آمریکا علیه روسیه  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2022
اشتراک
روسیه چه تضین هایی خواسته؟
اخیراً عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین آغاز شده که در راستای اعتراض به شرایط به وجود آمده برای دو جمهوری خلق دونتسک و لوهانسک است.
از سوی دیگر مقامات آمریکایی هشدار ورود نیرو های روسیه به آزمایشگاه‌ های جنوب اوکراین را دادند آزمایشگاههایی که گمان میرود آمریکا برای ذخایر سلاح‌ های شیمیایی از آنها استفاده می کرده.
لوان جاگاریان سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار فدراسیون روسیه در ایران به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
آغاز مناقشه در اوکراین سال ۲۰۱۴ بود، که در آن زمان یک کودتای غیر قانونی انجام شد.
از آن زمان آمریکا، اوکراین را به پروژه‌ ای ضد روسی تبدیل کرد و اکنون در جهت رسیدن به منافع خود پس از شکست ننگین در افغانستان افکار جهانیان را به سمت اوکراین منحرف می‌ کند.
روسیه قول می دهد که به سرعت و با حساسیت به تحریم های غرب پاسخ دهد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2022
روسیه قول می دهد که به سرعت و محسوس به تحریم های غرب پاسخ دهد
اکنون در افغانستان، سوریه و عراق وضعیت بسیار ناراحت کننده است اما اروپا در سکوت کامل به سر می برد.
تحریم روسیه یک وضعیت باخت_باخت است، گاز، نفت و قیمت انرژی بسیار بالا خواهد رفت و ضرر در ابتدا متوجه مردم اروپا و سپس همه جهان است.
سفیر روسیه در ایران تاکید کرد:
آمریکا سالیان سال در جنوب اوکراین آزمایشگاههایی را برای تولید سلاح های بیولوژیکی درست کرده و آمریکا تنها کشوری است که ذخایر سلاح های شیمیایی را حفظ کرده و قطعا نگرانی هایی در این زمینه پیرامون رسیدن روسیه به این سلاح ها در اوکراین برای آمریکا وجود دارد.
اگر چنین سلاح هایی در اوکراین وجود داشته باشد قطعا فاش خواهیم کرد.
وی همچنین افزود:
دورویی سنتی آمریکا در این موضوع قابل مشاهده است که هرگاه به نفع آمریکا باشد حقوق بشر و قوانین سازمان ملل متحد قابل پیگیری است اما هرگاه به نفع آمریکا نباشد این امکان وجود ندارد و چشم پوشی میشود.
رویترز: در تحریم های آمریکا علیه روسیه استثنا وجود دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2022
رویترز: در تحریم های آمریکا علیه روسیه استثنا وجود دارد
سال‌ها در شرق اوکراین کودکان و بیگناهان کشته می‌شدند اما هیچ سازمان بین المللی و حقوق بشری پیگیری آن را انجام نداد.
عملیات ویژه نظامی ما در اوکراین ادامه خواهد داشت تا زمانی که به هدف خود یعنی پنج اصل برسیم، اوکراین عاری از سلاح های هسته‌ ای، به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری لوهانسک و دونتسک و به رسمیت شناختن کریمه به عنوان یکی از استان‌ های فدراسیون روسیه.
متاسفانه اوکراین باید روند صلح را با واشنگتن هماهنگ کند درحالیکه روسیه خود می تواند روند صلح را مدیریت کند، این موضوع دلیل این است که با تا کنون منتظر پاسخ اوکراین پیرامون پنج اصل خود برای رسیدن به صلح هستیم.
متاسفانه در اروپای متمدن شهروندان روسیه مورد آزار و اذیت قرار می گیرند آن هم صرفاً به دلیل ملیت خود که این موضوع تا جایی ادامه یافت که ما بعضا ملزم به دخالت های دیپلماتیک شدیم.
کشور فدراسیون روسیه و جمهوری اسلامی ایران، همسایگان مرزی یکدیگر هستند و این موضوع علیرغم تغییرات حکومت ها در دو سرزمین همواره برقرار بوده و به تبع آن روابط میان دو کشور با تمامی فراز و نشیب‌ ها امروز در شرایطی است که سفیر فدراسیون روسیه در ایران آن را همه جانبه میداند.
ایران با پشت سر گذاشتن ۴۰ سال تحریم اکنون در میانه مذاکرات وین است مذاکراتی که در اثر بازگشت آمریکا به تعهدات خود پس از خروج یک جانبه ی ترامپ از توافق برجام آغاز شد اخیراً فدراسیون روسیه خواستار ارائه تضامین کتبی در وین شده که موضع گیری های متعددی بدنبال داشت.
رئیس دومای روسیه: اروپایی ها تاوان تحریم ها علیه روسیه را خواهند پرداخت - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2022
رئیس دومای روسیه: اروپایی ها تاوان تحریم ها علیه روسیه را خواهند پرداخت
لوان جاگاریان سفیر فوق العاده و تام الاختیار فدراسیون روسیه در ایران پیرامون موضوع تضمین های کتبی مطالبه شده توسط این کشور در وین بیان کرد:
صدای بسیاری در زمینه عدم تمایل روسیه برای رسیدن به توافق در وین به گوش می رسد.
ترامپ به طور غیرقانونی از برجام خارج شد اما روسیه به تعهدات خود ادامه داد آقای اولیانوف مهمترین منبع دریافت اطلاعات در وین بود و اکنون ما منافع خود را بررسی می‌کنیم، ما می‌خواهیم همکاری متقابل و مفید بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران انجام شود، ما می‌خواهیم تضمینی برای ادامه بلا مانع تعاملات ایران و روسیه وجود داشته باشد و این روابط به نتایج خوبی برسد، هیچ کس در ایران خواستار قطع روابط همه جانبه با روسیه نیست همانطور که این خواست در طرف روس هم‌متقابل است اما طبیعتاً روسیه اکنون به دنبال منافع خود است که البته به نفع ایران نیز هست.
وی افزود:
ارتباط ایران و روسیه برای کشور روسیه بسیار اهمیت دارد با این حال ما به دنبال منافع خود نیز هستیم که همسو با منافع ایران است.
زمانی که ایران تحت تحریم بود روسیه با ایران تبادلات انجام میداد چه در انرژی اتمی، چه در سوئیفت و تجارت فراوانی نیز انجام می‌شد و تجارت میان دو کشور در طول سال گذشته به ۴ میلیارد دلار رسید و نسبت به سالهای گذشته ۸۲ درصد افزایش داشت.
وزارت خارجه چین با تحریم روسیه مخالفت کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.03.2022
وزارت خارجه چین با تحریم روسیه مخالفت کرد
سفیر روسیه در ایران اظهار داشت:
ما میخواهیم اطمینان داشته باشیم پروژه ها و همکاری های ما با جمهوری اسلامی ایران نه فقط در چارچوب برجام بلکه خارج از برجام دچار موانع و مشکلات نمی شود.
این احتمال وجود دارد که تحریم هایی که بر ضد روسیه وضع می‌شود مشکلاتی را بر سر پروژه های روسیه با ایران قرار دهد، لذا ما تضمین های کتبی و شفاف نیاز داریم، نه ما و نه ایران به آمریکا هیچ نوع اعتمادی نداریم چرا که آمریکا قابل اعتماد نیست و چندین بار نیز این موضوع را ثابت کرده در نتیجه ما می‌خواهیم تضمین ها کتبی و کاملاً رسانه‌ ای باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала