همتی به حذف ارز 4200 تومانی واکنش نشان داد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / همتی به حذف ارز 4200 تومانی واکنش نشان داد
همتی به حذف ارز 4200 تومانی واکنش نشان داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.03.2022
اشتراک
همتی: ارز 4200 یکی از معضلات اقتصادی کشور است و من از مخالفین این ارز بودم که مخالفت خود را بارها طی سال‌های 1397 تا 1398 به صورت کتبی و شفاهی اعلام کردم.
به گزارش اسپوتنیک، عبدالناصر همتی، رئیس کل سابق بانک مرکزی ایران در صفحه شخصی اینستاگرام خود درباره حذف ارز ترجیحی گفت: ارز 4200 یکی از معضلات اقتصادی کشور است و من از مخالفین این ارز بودم که مخالفت خود را بارها طی سال‌های 1397 تا 1398 به صورت کتبی و شفاهی اعلام کردم اما از سیاست‌های کلی نظام بود و باید ادامه پیدا می‌کرد که تاکنون تخصیص این ارز ادامه داشته است.
وی حذف ارز ترجیحی را مشروط به اینکه با تدبیر و برنامه‌ریزی صورت بگیرد، اقدام درست دانست و افزود: اکنون که با انتظارات منفی تورم و تورم 40 درصدی مواجه هستیم، حذف ارز ترجیحی باید با تدبیر صورت بگیرد. اکنون قیمت کالاهای اساسی بین ارز 4200 و نیمایی است که بعد از حذف ارز ترجیحی این کالاها، قیمت آن‌ها نزدیک قیمت ارز نیمایی می‌شود. بنابراین، حتما پس از حذف ارز ترجیحی با افزایش قیمت کالاهای اساسی مواجه می‌شویم که تاثیر خود را بر قیمت سایر کالاها و خدمات خواهد گذاشت.
رئیس کل سابق بانک مرکزی ایران ادامه داد: اگر برای مابه‌التفاوت حذف ارز 4200 قرار است که کالابرگ الکترونیک تخصیص داده شود، تجربه اجرایی نشان داده است که در این زمینه مشکل داریم. امیدوارم که حذف ارز ترجیحی با کمترین آثار منفی و فشار بر طبقات ضعیف جامعه انجام و نرخ ارز نیز از حالت دو نرخی خارج شود.
همتی درباره تصویب واردات 70 هزار خودرو در بودجه سال آینده گفت: قبل از واردات باید استراتژی توسعه صنعت خودروسازی مشخص شود و با وجود قیمت‌گذاری دستوری، انحصار، نبود رقابت و تکنولوژی، واردات صرفا یک تسکین موقت است و تقاضای ارزی را افزایش می‌دهد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала