شورای شهر واشنگتن نوروز را به رسمیت شناخت +عکس

© Sputnik / Nasibeh Esmaeiliسفره هفت سین نوروز ۱۳۹۹
سفره هفت سین نوروز ۱۳۹۹ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.03.2022
اشتراک
شورای شهر واشنگتن، پایتخت ایالات متحده به اتفاق آرا قطعنامه به رسمیت شناختن نوروز به عنوان یک''رویداد فرهنگی و تاریخی'' را تصویب کرده است.
به گزارش اسپوتنیک، شورای شهر واشنگتن، نوروز را جشنی دانسته که به وسیله ۳۰۰ میلیون نفر در ایران، افغانستان، تاجیکستان، جمهوری آذربایجان و دیگر نقاط جهان گرامی داشته می شود و به اتفاق آرا قطعنامه به رسمیت شناختن نوروز، توروز به عنوان یک''رویداد فرهنگی و تاریخی'' را تصویب کرده است.
بر این اساس، نوروز به وسیله پیروان همه ادیان از جمله مسلمان‌ها، مسیحیان، زرتشتی‌ها، بهاییان، کلیمیان و حتی افراد بی‌دین جشن گرفته می شود و به نژاد و قومیت خاصی ربط ندارد. در این قطعنامه نوشته شده است: "نوروز به وسیله جمع بزرگی از پناهجویان افغان جشن گرفته می شود که به تازگی وارد ایالات متحده شده اند و بسیاری از آنها در واشنگتن و اطراف آن سکونت گزیده اند."
نگار مرتضوی، روزنامه‌نگار که از پیشنهاد دهندگان قطعنامه نوروز به شورای شهر واشنگتن است، گفت:‌ "پایتخت آمریکا و حومه‌اش، محل زندگی جمعیت بزرگ و متنوعی از ایرانیان آمریکاست و نوروز، نقطه اتصال همه ماست."
نیکی اخوان، استاد دانشگاه کاتولیک در واشنگتن و از دیگر پیشنهاد دهندگان قطعنامه نوروز هم گفت:‌ "خوشحالیم که شورای شهر واشنگتن با ما همکاری کرد تا این مناسبت فرهنگی و تاریخی را به رسمیت بشناسد. امیدواریم دیگر ایالت‌ها و شهرهای آمریکا هم نوروز را به رسمیت بشناسند."
سازمان ملل متحد جشن نوروز را در فهرست میراث فرهنگی بشر قرار داده است.
بسیاری از کاربران ایرانی این اقدام را تحسین می‌کنند و عنوان می‌کنند نوروز باستانی ترین جشن، بسیار باعث رضایت است همه کشور‌ها با هر ملیت و نژاد و قوم و دینی یک فرهنگ را جشن می‌گیرند آن هم فرهنگی که ریشه در ایران باستان دارد. جمعی دیگر از کاربران هم نارضایتی خود را اعلام می‌کنند و عنوان می‌کنند این ماجراها مانند جریان سیلی زدن و نشان دادن آبنبات است امریکا هم با تحریم‌هایش سیلی میزند و با این اقداماتش از دور ابنبات نشان می‌دهد. تحریم‌ها را بردارند نمی‌خواهد فرهنگ ما را رسمی کنند برخی دیگر از کاربران هم با کنایه عنوان می‌کنند نوروز با هشت هزار سال تمدن باید امریکا را به رسمیت بشناسد نه آمریکا نوروز را.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала