تحریم های ضد روسیه نباید در اجرای برجام تداخل ایجاد کند

© Photo / U.S. State Departmentوزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.03.2022
اشتراک
وزارت خارجه آمریکا: تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به دلیل حوادث اوکراین نباید مانع اجرای توافق هسته‌ای ایران شود، در صورتی که بتوانیم برای احیای آن به توافق برسیم.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه به دلیل حوادث اوکراین نباید مانع اجرای توافق هسته‌ای ایران شود، در صورتی که بتوان برای احیای آن به توافق برسیم.
باراک راوید، روزنامه نگار، به گفته دبیر مطبوعاتی وزارت خارجه آمریکا استناد کرده نوشت: "تحریم‌های جدید روسیه ارتباطی با برجام (برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته‌ای ایران) ندارد و نباید تأثیری بر اجرای بالقوه آن بگذارد .وی تصریح کرد که آمریکا به تعامل با روسیه بر سر برجام ادامه می دهد. روسیه در تضمین این که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست پیدا نکند، منافع مشترکی دارد".
مذاکرات بر سر بازگرداندن توافق هسته ای در وین در حال انجام است و به گفته شرکت کنندگان، به خط پایان رسیده است.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
ساختمان وزارت امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.01.2022
وزارت خارجه ایران: مردم جهان از سیاست‌های قلدرمآبانه آمریکا متنفرند
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند. آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.
از ماه آوریل سال 2021، مذاکراتی در وین بین ایران و اعضای گروه "پنج" (روسیه، بریتانیا، آلمان، چین و فرانسه) در مورد احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران در جریان است.
طرفین در مورد لغو تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، انجام تعهدات خود در حوزه هسته ای و بازگشت ایالات متحده به برجام بحث می کنند. نمایندگان کشورهای طرف قرارداد نیز بدون مشارکت ایران رایزنی های جداگانه ای با فرستادگان آمریکایی انجام می دهند.
در نشست‌ های وین، چشم‌انداز بازگشت کامل به انطباق با مفاد برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بحث قرار گرفت. این توافقنامه توسط "پنج" عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان با ایران در سال ۲۰۱۵ به منظور عبور از بحران برنامه هسته ای این کشور امضا شد. دونالد ترامپ رئیس جمهور قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت از برجام خارج شود. جو بایدن، رئیس کنونی دولت آمریکا، بارها آمادگی خود را برای بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای با تهران اعلام کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала