گزارش و تحلیل

چرا آمریکا نمی خواهد در اوکراین صلح برقرار باشد؟

© Sputnik / Maksim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر پرچم آمریکا ممنوع داگلاس دی‌سی-3 هواپیمای دوموتوره
پرچم آمریکا ممنوع داگلاس دی‌سی-3 هواپیمای دوموتوره - اسپوتنیک ایران  , 1920, 05.03.2022
اشتراک
جدا از اینکه سیاستمداران طرفدار و یا مخالف هر طرفی در ماجرای اوکراین باشند، وقتی در محافل سیاسی حضور داشته باشید ملاحظه می کنید همه دیپلمات ها و سیاست مداران متفق القول هستند که ریشه جریان اوکراین به عملکرد ایالات متحده در اروپا بر می گردد.
اینکه آمریکا به هیچ وجه تمایل ندارد این جریان پایان یابد و چه بسا حتی خواهان آن است که درگیری ها به دیگر نقاط اروپا هم کشیده شود.
می توان گفت تمام دیپلمات های اروپایی و غیر اروپایی در این زمینه متفق القول می باشند.
همه متفق القول هستند که اگر آمریکایی ها می خواستند می توانستند قبل از شروع بحران اوکراین با روسها بنشینند و به توافقاتی برسند که خیال طرفین راحت باشد اما عمدا تلاش کردند تهدید های امنیتی بر علیه روسیه را افزایش دهند تا روسیه را مجبور کنند واکنش نشان دهد.
حال علیرغم اینکه در ظاهر بسیاری از آنها از آقای زلنسکی تعریف می کنند، چون به هر حال فضای رسانه ای در این سمت و سو است، اما به صورت خصوصی اکثرا یا از وی انتقاد می کنند که چرا اجازه داد شرایط در اوکراین به اینجا کشیده شود و یا حتی وی را یک احمق تلقی می کنند که مردم اوکراین را در چاله ای که آمریکایی ها برای اوکراین کنده بودند انداخت و حتی برخی هم وی را به عنوان عامل آمریکایی ها می دانند که حق حساب گرفته تا اوکراین و مردم اوکراین را قربانی منافع آمریکا کند.
برخی از دیپلمات های اروپایی که قبلا در اوکراین حضور داشتند اظهار می دارند فساد در اوکراین و مخصوصا درون طبقه حاکمه این کشور آنقدر وسیع و فجیع بوده و می باشد که یک انسان نمی تواند تصور کند سیاست مداران موجود در سیستم حکومتی این کشور تا چه حد ممکن است پیش برود و اینکه بعدها معلوم شود برخی از این سیاستمداران بابت پول حاضر شده اند کشور را به نابودی بکشند امری عجیب به نظر نمی آید.
پرچم آمریکا و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2022
تحریم جدید ایالات متحده آمریکا علیه روسیه
منافع آمریکا امروزه اقتضا می کند که دو رقیب اصلی اقتصادی آمریکا یعنی اتحادیه اروپا و چین نابود شوند.
آقای بایدن هم جزو سیاست مدارهای کهنه کار آمریکایی و به قول معروف عضوی از هیات حاکمه یا آنچه به آن Deep State می گویند است و در حال پیاده سازی سیاست اصلی آمریکا در جهان است، سیاستی که در دوران ترامپ با یک وقفه کوتاه مواجه شد.
در این سیاست چیزی به عنوان همپیمان وجود ندارد و کشورها بر اساس مطیع و یا دشمن تقسیم می شود.
اروپایی ها هم شاید به ظاهر همپیمان به شمار آیند اما در واقع رقیب اقتصادی آمریکا هستند که باید نابود شوند تا آمریکا بماند.
اینگونه نیست که تصور کنیم چون به ظاهر اینها با هم همسو هستند پس آمریکا دنبال منافع اروپایی ها است.
امروزه بسیاری از سیاست مداران ارشد اروپایی متوجه هستند که اگر جریان اوکراین سریعا و از طرق دیپلماتیک حل وفصل نگردد احتمال گسترش آن به دیگر کشورهای اروپایی وجود دارد.
اینگونه نیست که تصور کنیم آمریکایی ها تروریست ها و مزدوران خود از سرتاسر جهان را آورده اند و در اوکراین قرار داده اند و از موج نژاد پرستی نوین که همانا نازیسم نوین است حمایت می کنند و این ماجرا در مرزهای اوکراین محصور بماند.
تجربه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا ثابت کرده این موج می تواند به سرعت خیلی زیان از یک منطقه به منطقه دیگری منتقل شود و چیزی به عنوان مرز برای خود نمی شناسد.
برخی رهبران اروپایی هم قبل از شروع عملیات ویژه روسیه و هم بعد از آن تلاش های بسیار زیادی انجام دادند تا بتوانند یک راه حل برای این اختلاف ها پیدا کنند که شاید امروزه در رسانه ها از تماسهای مکرر رئیس جمهوری فرانسه با رئیس جمهوری روسیه و رئیس جمهوری اوکراین شنیده باشید.
دلیل اش این است که افرادی چون مکرون از ماجراهای پشت پرده مطلع می باشند و سالها است که به فکر حمایت اروپا از آتیه ای که آمریکایی ها برای آن ترسیم کرده اند می باشند.
شاید برخی به یاد داشته باشند که چند سال پیش آقای مکرون در باره نیاز اروپا به ارتش واحد که امنیت آن را تامین کند صحبت کرد و عملا این صحبت آقای مکرون از طرف آمریکایی ها به عنوان نقشه ای برای به هم زدن ناتو تلقی شد و با استفاده از عوامل خود در فرانسه خیابان های فرانسه را بر علیه او به شورش واداشتند.
Герб на ограде здания российского посольства в Лондоне - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.03.2022
روسیه خواستار توضیح رسمی آمریکا درباره اظهارات سناتور این کشور درباره پوتین شد
برخی ممکن است تصور کنند که آنچه از آن به عنوان اعتراضات جلیقه زردها عنوان می شد یک واکنش خودسر مردمی بود، اما واقعیت امر این است که یک جریان و یک تیم بسیار قوی برنامه ریزی پشت این ماجرا بود و مردم فرانسه تحت تاثیر این جریان که عموما هم از طریق رسانه های اجتماعی کار می کرد به خیابان ها آمدند.
توجه داشته باشید، همین که ترامپ رفت و روابط فرانسه و آمریکا بهبود پیدا کرد و مکرون از تشکیل ارتش واحد اروپایی صرف نظر کرد تظاهرات فروکش کردند، در حالی که تظاهر کنندگان به هیچ نتیجه مطلوبی از تظاهرات خود نرسیدند.
امروزه هم علیرغم همه تلاش های رهبران کشورهای اروپایی و حتی سیاستمداران دوست دار اوکراینی اما آمریکایی ها به هیچ وجه اجازه نمی دهند ماجرای اوکراین فروکش کند چون منافعشان در به آشوب کشیدن اروپا است.
اخیرا هم که فاش شده آقای زلنسکی را برده اند درون سفارت آمریکا در لهستان برای اینکه کاملا تحت نظر باشد و خارج از دستورات آنها عمل نکند و طبق اخبار منتشره وقتی که هیات مذاکره کننده اوکراینی با روس ها گفتگو می کنند هر چند لحظه یک بار یکی شان از سالن جلسه خارج می شود تا با آمریکایی ها تماس بگیرد و در مورد مباحث جاری کسب تکلیف کند، یعنی عملا آنها حتی با آقای زلنسکی و یا دیگر مقامات اوکراینی هم تماس نمی گیرند و دستورها را مستقیما از آمریکایی ها دریافت می کنند.
قطعا اگر آمریکایی ها تمایل داشتند جریان اوکراین به آنچه امروز به آن رسیده کشیده نشود و یا اینکه همین جا خاتمه پیدا کند می توانستند و می توانند مستقیما با روس ها مذاکره و گفتگو کنند و به تعهدات امنیتی سابق خود در قبال روسیه در اوروپا برگردند تا مسأله خاتمه یابد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала