افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران به چین

© Depositphotos.com / Maxxyustasافزایش چشمگیر صادرات نفت ایران به چین
افزایش چشمگیر صادرات نفت ایران به چین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.03.2022
اشتراک
چین در ژانویه سال جاری میلادی بیش‌ از ۷۰۰هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده‌ که بالاتر از ۶۲۳هزار بشکه‌ ای است که در ۲۰۱۷ و قبل از تحریم صادرات نفت ایران، خریداری شده بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، خرید نفت چین از ایران در ماه‌ های اخیر به بالاترین رقم رسیده و از اوج ۲۰۱۷ یعنی زمانی که صنعت نفت ایران هنوز تحت تحریم‌ های آمریکا قرار نداشت، پیشی گرفته است.
افزایش خرید نفت بزرگترین واردکننده نفت دنیا از ایران، در بحبوحه گفتگوهای بین تهران و قدرت‌های دنیا بر سر احیای قرارداد اتمی برجام صورت‌ گرفته است. امضای این قرارداد تحریم‌ های نفتی ایران را لغو خواهد کرد.
بازگشت نفت ایران به بازار کمبود عرضه جهانی نفت را کاهش می‌دهد و قیمت نفت را که به‌دنبال حمله روسیه به اوکراین به بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسیده است، پایین می‌آورد.
اطلاعات ردیابی نفتکش‌ها نشان می‌دهد چین در ژانویه سال جاری میلادی بیش‌ از ۷۰۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران وارد کرده است، این کشور در ۲۰۱۷، قبل‌ از خروج دونالد ترامپ از قرارداد برجام و تحریم صادرات نفت ایران، ۶۲۳ هزار بشکه در روز نفت از این کشور خریداری می‌کرد.
پارلمان اروپا: واردات نفت و گاز اتحادیه اروپا از روسیه محدود می شود  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.03.2022
پارلمان اروپا: واردات نفت و گاز اتحادیه اروپا از روسیه محدود می شود
تخمین زده می‌شود واردات نفت چین از ایران در دو ماه پایانی سال گذشته میلادی به‌ طور متوسط برابر با ۷۸۰ هزار بشکه در روز باشد.
جو بایدن رئیس‌ جمهور آمریکا، تا امروز اشخاص و شرکت‌ های چینی را در بحبوحه مذاکرات بر سر احیای برجام، به‌ خاطر خرید نفت ایران تحریم نکرده است.
تاجران عقیده دارند افزایش خرید نفت چین از ایران بدین معناست که نفت کمتری برای خریداران قبلی مثل هند و اروپا، در صورت برداشته شدن تحریم‌ها در دسترس خواهد بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است واشنگتن از خرید نفت ایران توسط چین آگاه است و این مسئله را با پکن مطرح کرده است. طبق گفته‌ تاجران نفت، محموله‌های نفت ایران در ماه ژانویه ۵ دلار در هر بشکه پایین‌ تر از شاخص نفت خام برنت به فروش می‌ رسیدند، به‌ این‌ ترتیب، مخصوصاً پالایشگاه‌ های مستقل چین برای خرید این نفت تشویق شده‌اند.
در صورت احیای قرارداد اتمی برجام، انتظار می‌رود ایران بخشی از فروش نفت خود را از پالایشگاه‌ های مستقل چین به خریداران دیگر انتقال دهد اما مطمئناً این مشتریان را که طی دو سال گذشته بیش‌ از ۲۰ میلیارد دلار درآمد برای کشور داشته‌اند، از دست نمی‌دهد.
برای دسترسی به آخرین اخبار ایران و جهان ما را در تلگرام دنبال کنید.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала