گزارش و تحلیل

نگاه شورای امنیت عامل تداوم بحران یمن

© AFP 2023 / Mohammed Huwaisنگاه شورای امنیت عامل تداوم بحران یمن
نگاه شورای امنیت عامل تداوم بحران یمن - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.03.2022
اشتراک
قطعنامه تمدید تحریم تسلیحاتی انصارالله یمن با 11 رای موافق و 4 رای ممتنع (نروژ، مکزیک، برزیل و ایرلند) در شورای امنیت سازمان ملل متحد به تصویب رسید.
بر اساس قطعنامه ای که در شورای امنیت به تصویب رسید، تمام گروه انصارالله شامل تحریم‌ های تسلیحاتی می‌شوند، درحالیکه بر اساس قطعنامه سال 2015 تعدادی از رهبران این گروه شامل این تحریم‌ ها بودند.
در متن پیش‌نویس قطعنامه‌ که بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد تهیه شده بود، آمده است که شورای امنیت به شدت حملات فرامرزی گروه انصار الله از جمله حملات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را محکوم می‌کند.
این در حالیست که عربستان سعودی با استفاده از انواع حملات نظامی تا کنون بر اساس گزارشات رسمی باعث کشته شدن بیش از صد و سی هزار نفر در یمن شده و بر اثر این حملات و تحریمات بیش از ۸۵ هزار کودک زیر ۵ سال بدلیل گرسنگی جان خود را از دست دادند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای امنیت در رابطه با بحران یمن اظهار داشت:
متاسفانه این قطعنامه و ادبیات به کار رفته در آن تحت تاثیر ملاحظات سیاسی و لابی کشورهای ائتلاف متجاوز و در جهت خلاف تلاش های موجود برای از سرگیری فرایند سیاسی اتخاذ شده است که تبعات منفی در مسیر صلح خواهد داشت و مواضع طرفین درگیری را بیش از پیش از هم دور می کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه تاکید کرد: از ابتدای جنگ یمن نگاه جانبدارانه و خلاف واقعیت های یمن با هدایت حامیان اصلی تجاوز به سرزمین یمن در شورای امنیت سازمان ملل، نه تنها تاثیری در کاهش بحران نداشته است بلکه عاملی برای تداوم و طولانی شدن بدترین فاجعه انسانی قرن بوده است.
خطیب زاده در پایان افزود:
در نتیجه نادیده گرفتن جنایت های ائتلاف و دور شدن شورای امنیت از وظیفه ذاتی خود، در طول هفت سال جنگ ظالمانه یمن، شاهد نقض سیستماتیک و جدی حقوق بین الملل بشردوستانه، کشتار غیرنظامیان، تخریب گسترده زیرساخت های غیرنظامی و محاصره غیرقانونی بنادر و فرودگاه ها در سایه سکوت جامعه جهانی بوده ایم که تداوم این رویکرد ، دورنمای دستیابی به صلح پایدار و عادلانه را بیش از پیش دشوار و پیچیده می کند.
از سوی دیگر آقای دکتر علی اصغر خاجی مشاور ارشد وزیر امور خارجه در امور ویژه سیاسی در ادامه مذاکراتش در دمشق امروز با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار آخرین تحولات سوریه و روابط دوجانبه، مذاکرات وین، بحران اوکراین ، استمرار روند آستانه و گفتگو های کمیته قانون اساسی سوریه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
خاجی با توجه به اوضاع میدانی و گشایش در روابط دولت سوریه با سایر کشورها ، خاطر نشان کرد سیاست انزوای این کشور که توسط کشورهای غربی دنبال می شود با شکست مواجه شده است.
وی اضافه کرد که موضوع برگزاری نشست وزرای خارجه و همچنین نشست سران کشورهای ضامن فرمت آستانه در تهران در دستور کار قرار داشته و در حال پیگیری است.
در ادامه، آخرین تحولات اوکراین مورد بررسی قرار گرفت همچینن نقش آمریکا و ناتو در ایجاد بحران و پیامدهای منطقه ای و بین المللی آن مورد رایزنی و مشورت قرار گرفت .
بشار اسد رییس جمهور سوریه نیز در این دیدار با اشاره به تحولات سریع منطقه و جهان و همچنین روابط راهبردی میان ایران و سوریه بر ضرورت استمرار رایزنی های میان دو کشور بویژه
در نقاط عطف تحولات منطقه، تاکید کرد .
وی همچنین، حمایت دولت سوریه از استمرار روند سیاسی و گفتگو های ملی سوریه در قالب فرمت آستانه و کمیته قانون اساسی را مورد تاکید قرار داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала