Agencia de noticias Sputnik - اسپوتنیک ایران  , 1920
چندرسانه ای
چند رسانه ای - گزارش تصویری، کاریکاتور و داده نمای در موضوعات مختلف را در بخش چند رسانه ای خبرگزاری اسپوتنیک ایران ببینید

وقتی آمریکا اوکراین را در باتلاق رها می‌کند

© Sputnikوقتی آمریکا اوکراین را در باتلاق رها می‌کند
وقتی آمریکا اوکراین را در باتلاق رها می‌کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2022
اشتراک
اوکراین و کشورهای غربی در چند ماه اخیر روسیه را متهم می‌کردند که قصد حمله به این کشور را دارد.
به گزارش اسپوتنیک، اوکراین و کشورهای غربی در چند ماه اخیر روسیه را متهم می‌کردند که قصد حمله به این کشور را دارد. با این حال روسیه این ادعا را رد و در مقابل، اوکراین را به‌خاطر رفتارهای تحریک‌آمیز محکوم می‌کرد. در نهایت پوتین پنجشنبه دستور عملیات ویژه نظامی را صادر و اعلام کرد: "به همین‌خاطر، ‌ما برای غیرنظامی‌سازی و غیرنازی‌سازی اوکراین اقدام می‌کنیم. ما نمی‌توانیم با تهدیدهایی که از قلمروی اوکراین مدرن نشأت می‌گیرد، احساس امنیت و پیشرفت کنیم و به زندگی ادامه بدهیم."
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، حمله روسیه به اوکراین را "عملیات نظامی ویژه" خوانده که در پی سال‌ها تقابل روسیه و غرب بر سر اوکراین روی داده است. غربی‌ها در سال‌های اخیر با آغوش باز از اوکراین استقبال کرده و زمینه را برای پذیرش این کشور در ناتو فراهم می‌کردند، اما روسیه بارها قویا هشدار داده بود که گسترش ناتو به اوکراین، خط قرمز این کشور است.
جدا از تحولات جاری میان روسیه و اوکراین و سرنوشت آنها، مسئله‌ای که اوکراینی‌ها را سردرگم کرده این است که آمریکا و کشورهای غربی که همواره در صدد تحریک اوکراین علیه مسکو بودند و عامل وقوع این جنگ شدند، اکنون این کشور را تنها گذاشته و تنها اقدام عملی آنها علیه حمله اخیر روسیه به اوکراین، وضع تحریم علیه افراد و نهادهایی در روسیه بوده است.
وزارت دفاع روسیه: ایالات متحده در سوریه هیچ آسمان شخصی ندارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2022
وزارت دفاع روسیه: هوانوردی روسیه برتری هوایی خود بر کل خاک اوکراین را تأمین کرد
و اما "تسنیم" می نویسد: "چند درس عبرتی که کشورهای عربی باید از بحران اوکراین بگیرند. در این بین کشورهای عربی منطقه غرب آسیا همچون عربستان و امارات از جمله مهمترین متحدان ایالات متحده در منطقه به شمار می‌روند که زنگ خطر برای آنها از زمان شکست آمریکا در افغانستان و خروج از این کشور در اواسط 2021، به صدا درآمد. بعد از سناریو فاجعه‌بار آمریکا در افغانستان مهم‌ترین درس عبرت‌هایی که سایر متحدان واشنگتن از جمله اعراب باید بگیرند به شکل زیر است:
درس دیگری که اعراب باید در این مرحله بگیرند آن است که آمریکا با وجود وعده‌های فراوانی که به اوکراین داده بود؛ اما از تقابل مستقیم با روسیه در این تحولات خودداری می‌کند. درواقع آمریکا برای رویارویی با روسیه و تحقق اهداف خود در این زمینه، از کشورها و دولت‌های کوچکی استفاده می‌کند که هنوز در توهم قدرتمندی ایالات متحده هستند؛ نمونه بارز در این زمینه اتفاقی است که امروز برای اوکراین افتاده است. مشابه این اتفاق در سال 2008 برای گرجستان نیز افتاد؛ جایی که این کشور وعده‌ها و ادعاهای آمریکا را باور کرده بود و در مقابل روسیه قرار گرفت.
بسیاری از کارشناسان معتقدند که وضعیت امروز اوکراین نتیجه عملی سقوط سراب آمریکایی را نشان می‌دهد؛ جایی که واشنگتن صراحتا اعلام کرده تنها در چارچوب ناتو مداخله نظامی خواهد کرد. به این صورت که اگر یکی از کشورهای عضو ناتو در معرض خطر جنگ قرار بگیرد سایر اعضا نیز اقدام به مداخله نظامی می‌کنند.
بنابراین از آنجایی که کشورهای عربی نیز مانند اوکراین عضو ناتو نیستند، اگر هر یک از این طرف‌ها در معرض هرگونه جنگی قرار بگیرند نباید امیدی به کمک‌های آمریکا و اروپا داشته باشند. این یک هشدار بزرگ برای کشورهای عربی است که روی کمک‌های آمریکا حساب کرده‌اند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала