گزارش و تحلیل

روابط ایران و روسیه فارغ از فشار های طرفین ثالث

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2022
اشتراک
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه پیرامون شرایط ایرانیان مقیم اوکراین گفتگو کردند.
وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه پیرامون شرایط ایرانیان مقیم اوکراین گفتگو کردند، همچنین در شرایط فعلی بر اساس گزارش وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بسیاری از ایرانیان از کشور اوکراین خارج شده و در کشورهای همسایه اسکان داده شده اند و برخی از آنان نیز در انتظار بازگشت به جمهوری اسلامی ایران هستند.
آقای دکتر سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "نگرانی‌ های ایرانیان و دانشجویان مقیم اوکراین کاملاً قابل درک است، تلاش های مفصلی در سطح وزارت امور خارجه و در سطح سفارتخانه ها چه در اوکراین و چه در کشور های همجوار مانند مجارستان، لهستان، رومانی و اتریش داشتیم، اما حتی اگر به چند ده ایرانی هم در جاهای مختلف دسترسی نباشد یا در صف های طولانی انتظار در برخی از این کشور ها وجود داشته باشند ناراحت کننده است.
ما در وزارت امور خارجه طی چند هفته گذشته تلاش گسترده ای را انجام دادیم، در هفته آخر بهمن اعلام وضعیتی که کردیم برای وضعیت اضطراری توسط معاونت امور کنسولی وزارت امور خارجه و اطلاعیه که در اوکراین صادر شد مقدمه‌ ای بود که ما در ایران به اتباع یا دانشجویان مقیم بگوییم که آنهایی که کار اضطراری و فوری ندارند از اوکراین خارج شوند.
آغاز کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2022
آیا ایران از تحریم‌ها عبور کرده است؟
به هر ترتیب تعداد بسیار اندکی در آن روزها از اوکراین خارج شدند در روزهای گذشته پیش از جنگ تلاش‌ های گسترده‌ ای از سوی سفارت ما و چندین تشکل در اوکراین انجام شد تعداد قابل توجهی از ایرانیان را از مناطق مختلف خارج کردیم.
ما سه فاز اصلی را برای کمک به ایرانیان داشتیم، فاز اول این بود که ایرانیان را از مناطق جنگی و مناطق در حال نبرد منتقل کنیم و به مناطق امن ببریم با توجه به منع تردد در شهر این امر‌ بسیار مشکل بود لذا از مرز بلاروس تلاش کردیم اتباع خود را خارج کنیم البته تعدادی شاید نزدیک به ۴۰ ۵۰ نفر در خارکف در روز آغاز جنگ باقی مانده بودند تلاش کردیم آنها را پیدا کنیم البته با وجود حکومت نظامی بسیار مشکل بود.
در شبانه روز های گذشته سفارت و وزارت امور خارجه چشم بر هم نگذاشته و بدون اتلاف وقت، وزارت خارجه از وزیر تا پایین‌ترین سطح مرتبط با این موضوع در حال پیگیری هستیم. دریافتی‌ های ما این است که برخی از این افراد از اوکراین به سمت اسلواکی حرکت کردند و تلاش ما بر این است که این افراد را پیدا کنیم، صف های طولانی برای ورود به لهستان وجود دارد و متاسفانه بسیاری از شکایت‌ های ایرانیان و دانشجویان صف های چند کیلومتری ورود به لهستان است که بعد از دو روز هنوز نتوانستند ورود پیدا کنند.
کره شمالی خودسری آمریکا را دلیل دیگیری در اوکراین دانست - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.02.2022
کره شمالی خودسری آمریکا را دلیل دیگیری در اوکراین دانست
دسترسی‌ ها محدود است اما تلاش ما برای تسهیل است، در داخل مرز های کشورهای همسایه تیم‌ هایی از سفارت های ما مستقر شدند و ماشین‌ هایی برای انتقال ایرانیان و دانشجویان در نظر گرفته شده بر روی این ماشین‌ ها پرچم‌ های جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که هنگام خروج آنها در آن جمعیت قابل شناسایی باشد تعداد قابل توجهی در ورشو اسکان داده شدند و تعدادی در بوداپست حضور دارند، تعدادی در بخارست نیز قرار گرفتند.
تلاش های بسیار زیادی انجام شده، اول باید تاکید کنیم وضعیت جنگی در داخل اوکراین، عدم امکان دسترسی ها روند کار ما را سخت کرده، تعدادی از ایرانیان اطلاعات خود را ارائه نکرده‌ اند و مستقلاً اقداماتی را انجام دادند که در شرایط جنگی طبیعی است".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: "روابط جمهوری اسلامی ایران با روسیه یک رابطه چند لایه و چند بعدی، بر اساس حسن همسایگی و اراده سیاسی دو پایتخت برای ارتقا روابط به روابط ممتاز است.
ما در سال‌ های تحریم‌ های به قول آمریکایی‌ ها فلج‌کننده و فشار حداکثری تلاش کردیم روابط خود را مقاوم نسبت به عوامل سوم و تحریم های بیرونی با روسیه تعریف کنیم اکنون نیز بر این باوریم روابط طبیعی ایران با کشور های همسایه و کشور های دوست فارغ از فشار های طرف‌ های ثالث جلو خواهد رفت".
Виды Москвы и Кремля - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.02.2022
گزارش و تحلیل
چرا ملت ها از روسیه پشتیبانی می کنند؟
وی افزود: "خبر گفتگو میان روسیه و اوکراین مورد نظر و مورد توصیه ما از ابتدا بوده تا جایی که ممکن است مذاکره فوری برای توقف درگیری ها باید به طور جدی در دستور کار هر دو طرف قرار گیرد.
راه حل صلح آمیز و گفتگو های سیاسی راه‌ حلی پایدار برای رفع مشکلاتی است که دهه ها در آن منطقه وجود دارد، ما تلاش می‌کنیم همه طرف‌ ها را به یک گفتگوی معنادار برای حل این موضوعات ترغیب کنیم".
آقای دکتر سعید خطیب زاده شرایط اکراین را با موضوع وین غیر مرتبط دانست و بیان کرد: "در حوزه دیپلماسی شرایط اوکراین با وین هیچ ارتباطی ندارند یک اصل بسیار جدی در حوزه دیپلماسی وجود دارد که پرونده‌های مختلف را در چهارچوب و بستر خود پیگیری می‌کند حتی کشورهایی که با هم بسیار اختلاف نظر دارند.
آنچه در وین انجام می‌شود بر اساس یک فهم و شناخت توسط همه طرف‌های برجام به اضافه آمریکا شکل گرفته یک ضرورت و یک الزام در خصوص همه اطراف برجام آنها را به وین آورده و تاکنون به ما نشان داده شده که همه رفتارها حرفه‌ای بوده و تلاش شده به رغم همه اختلافات در حوزه برجام تلاش شود و از این گفتگوها نتیجه مناسب حاصل شود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала